پژوهشگر مدرسه علمیه الزهراء(س) گرگان:
توسعه و تجهيز فضاهاي مطالعه موجب ارتقاء سطح آگاهي مردم می شود
سه شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۳۶:۳۷به گزارش روابط عمومی حوزه علمیه خواهران گلستان، وجود کتابخانهها در جوامع اسلامی از اهمیت بالایی برخوردار است؛ زیرا به تغذیه حیات فکری و روحی مردم کمک کرده و مواریث فرهنگی، دانش های نهفته، تفکر گذشتگان و اندیشه های موجود را به قرون بعد انتقال می دهد که لازم است این میراث گرانبها به بهترین وجه و نیکوترین طریق، حفظ و نگهبانی و بهره برداری شود.
به همین مناسبت، با خانم «فاطمه صغری برقرار» پژوهشگر و کتابدار مدرسه علمیه الزهراء(س) گرگان که در حال حاضر مشغول به تحصیل در مقطع سطح چهار رشته تفسیر تطبیقی و عضو مرکز پژوهشی مطالعات اسلامی الزهراء(س) است، مصاحبه ای صورت گرفته است که از نظر می گذرد:
- به نظر شما، علاقه در انتخاب موضوعات مطالعاتی چه میزان اهمیت دارد؟
یکی از مهمترین اصول مطالعه، علاقمندبودن انسان به موضوع مورد مطالعه است؛ اگر در هنگام مطالعه، درگیری ذهنی ایجاد نشود و علاقه لازم نسبت به موضوع نباشد، ذهن شتابان به سمت و سوی دیگر مشغول می شود اما نسبت به موضوع مورد علاقه، تمرکز لازم در هنگام مطالعه حاصل می شود. نکته مهم این است که کتاب یک غذاست؛ یک نوشیدنی روح است و چنانچه مقوّی باشد، روح را تقویت می کند؛ لذا انتخاب موضوع مورد مطالعه امر بسیار مهمی است که باید دقت زیادی در انتخاب آن صورت گیرد.
- نقش کتابخانه در ارتقاء و پیشرفت جامعه چیست؟
وجود كتابخانه ها به عنوان يك بستر علمی- فرهنگي مناسب همواره در ارتقاء سطح آگاهي مردم جامعه نقش مهمی ایفا می کنند و علاوه بر تاثیر علمی، تاثیر فرهنگی نیز بر جامعه می گذارند؛ لذا توسعه و تجهيز فضاهاي مطالعه و كتابخانه از اهميت بسزائي برخوردار است.
استفاده از ظرفيتهاي علمی-فرهنگي كتابخانه در جامعه مي تواند ما را در مقابله با بسياري از ناهنجاريها و هجمهها ياري نماید. هر چقدر سرانه مطالعه کشور بالا رود، موجب ارتقاء سطح علمی و فرهنگي جامعه شده و در نتیجه توسعه كشور را به همراه خواهد داشت.
کتابخانه ها سر چشمههای جوشندهی این پیشرفت هستند. در این راستا، بايد تلاش شود تا بستری مناسب جهت استفاده مطلوب جوانان و نوجوانان از امكانات و مكانهاي علمی-فرهنگي بهویژه كتابخانه ها مهيا شود.
- برای ترویج روحیه کتابخوانی درمیان آحاد جامعه چه راهکاری را پیشنهاد می کنید؟
یکی از ملاک های ارزیابی رشد، توسعه و پیشرفت علمی-فرهنگی هر کشوری می تواند میزان مطالعه و کتابخوانی مردم آن مرزو بوم باشد؛ لذا یکی از راه های موثر در جهت رسیدن به توسعه جوامع، توجه ویژه به مسئله کتاب و کتابخوانی و ترویج مطالعه در میان شهروندان به خصوص قشر جوان جامعه است.
عوامل مختلفی مانند؛ شرایط اجتماعی، خانوادگی، مدرسه ای، کتابخانه ای و فردی در گرایش و ترغیب انسان ها به مطالعه و کتابخوانی تاثیر می گذارد که اولین و مهمترین نقش در این زمینه به عهده خانواده است. افزایش مطالعه در خانواده ها از بروز ناهنجاری ها و آسیب های فردی و اجتماعی در جامعه جلوگیری می کند.
پدر و مادر باید از همان دوران کودکی، فرهنگ کتاب و مطالعه را برای فرزندان خود نهادینه کنند. آغاز کتابخوانی برای کودک در سنین بسیار پایین، مزایای بسیاری برای آینده آنان به همراه خواهد داشت.به عنوان مثال خواندن کتاب برای کودکان باعث می شود راحتتر اخلاقیات را به کودک بیاموزیم و آنها را از اصول فرهنگی و ریشه های اعتقادی خود آگاه کنیم و همچنین بتوانیم مهارت های کلامی و شنیداری کودکان را افزایش دهیم.
برای رسیدن به این هدف اولا؛ باید در محیط خانه، کتاب ها در مکانی قرار بگیرند که قابل رویت برای همه اعضای خانواده باشد. ثانیا؛ ساعاتی از شبانهروز را به صورت جمعی به خواندن کتاب اختصاص دهیم و حتی می توان به نقد و بررسی برخی از مطالب کتاب نیز پرداخت. فرزندان ما وقتی متوجه اهمیت کتاب و مطالعه در نزد والدین خود شوند، به تدریج آنان نیز به مطالعه علاقه مند می شوند. در مرحله بعد محل تحصیل و جامعه نیز باید این روحیه را در افراد ایجاد نمایند.
- طلاب در چه زمینه هایی بیشتر به کتابخانه مراجعه می کنند؟
مراجعه طلاب را میتوان به سه دسته تقسیم کرد: دسته اول، مراجعینی که بیشتر بحث های اخلاقی، اهل بیت(علیهم السلام)، دفاع مقدس، زنان، سیره علما و غیره را مورد مطالعه قرار می دهند. دسته دوم، مراجعینی که کتب مربوط به دروس تحصیلی خود مانند ادبیات عرب و غیره را مورد مطالعه قرار داده و دسته سوم، مراجعینی هستند که برای یادگیری امر تحقیق و پژوهش به کتابخانه مراجعه می کنند و از مشاوره های پژوهشی کتابدار استفاده می کنند.
- به طور مختصر درباره کتابخانه الزهراء(س) گرگان توضیح بفرمائید؛
مدرسه علمیه الزهراء(س) گرگان، اولین حوزه خواهران در سطح استان گلستان است که در سال 1360 توسط حضرت آیت الله نورمفیدی(زید عزّه) تاسیس و در سال 1383 به ساختمان جدید منتقل شد.
از جمله بخشهای مهم این مدرسه که نگاهی عمیق و توجهی خاص به آن میشود، کتابخانه است که خدمت رسانی به افراد تشنه علم و پژوهش را از همان ابتدای تأسیس مدرسه آغاز کرده است؛ از همین رو، کتابخانه الزهراء(س) گرگان از قدیمی ترین کتابخانههای مدارس علمیه خواهران استان گلستان است.
منابع موجود در کتابخانه الزهراء(س) به دو بخش منابع مکتوب و دیجیتال تقسیم میشود. در منابع مکتوب کتابخانهای بیش از7500 عنوان و 8500 نسخه کتاب با 41 موضوع مختلف، 161 عدد تحقیق پایانی و 20 عنوان نشریهمانند: دو فصلنامه علمی-پژوهشی تربیت اسلامی، فصلنامه علمی-ترویجی انتظار موعود، دو ماهنامه علمی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی اندیشه حوزه، فصلنامه فرهنگی پژوهشی فرهنگ گلستان و فصلنامه علمی آیت و غیره مورد استفاده پژوهشگران قرار میگیرد.
در منابع دیجیتال،برای رفاه حال پژوهشگران، این کتابخانه در بانک اطلاعات و اسناد خود مجهز به برخی از منابع دیجیتال است که بیش از 20 نرم افزار و 300 عدد سی دی آموزشی و غیرآموزشی در زمینه های مختلف موجود است. اما علاوه بر ای موارد، خدمات دیگری نیز ارائه می شود.