کد مطلب: 97036 تعداد بازدید: ۵

استاد مدرسه علمیه الزهرا(س) گرگان:

قیام امام حسین(ع) بر اساس اصل خردورزی شکل گرفت

پنجشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۲۰:۲۳:۰۶
خانم فاطمه احمدی استاد مدرسه علمیه الزهرا(س) گرگان گفت: تدابیر حضرت برای تداوم قیام پس از شهادت، از جمله اقدامات امام حسین(ع) و نشانگر اصل خردورزی در جریان این نهضت بزرگ است.

به گزارش روابط عمومی حوزه علمیه خواهران گلستان، خانم فاطمه احمدی در مراسم اربعین امام حسین(ع) که از سوی مدرسه علمیه عالی الزهرا(س) گرگان و با حضور کارکنان و شماری از طلاب این مدرسه برگزار شد، در بحث از خردورزی و خردپروری در سیره امام حسین(ع)، خرد و اندیشه را یکی از مبانی تربیتی در دین مبین اسلام برشمرد.

وی اصل تعقل را بر مبنای خردورزی استوار دانست و افزود: براساس دیدگاه برخی مفسران از جمله علامه طباطبایی؛ عقل و خرد عامل کرامت و برگزیدگی انسان بر سایر موجودات بوده و به تعبیر پیامبر اکرم(ص) "عقل، برترین ودیعه الهی است".

استاد مدرسه علمیه الزهرا(س) گرگان، علت العلل گمراهی انسان را سرپیچی از راهنمایی عقل برشمرد و ایراد کرد: خردورزی به عنوان ثمره عقل، مورد تاکید قرآن کریم است و در زیارت جامعه کبیره نیز از ائمه معصومین(علیهم السلام) به عنوان "خردمندان و معادن حکمت الهی" یاد می کنند.

احمدی، بررسی دقیق سیره عملی امام حسین(ع) در جریان واقعه عاشورا را بیانگر جایگاه ویژه خردورزی در سیره ائمه معصومین(علیهم السلام) عنوان کرد و ادامه داد: زمینه سازی قیام در اواخر حکومت معاویه، دوراندیشی، مدیریت زمان و مکان در راستای تحقق اهداف و نیز تدابیر حضرت برای تداوم قیام پس از شهادت، از جمله اقدامات امام حسین(ع) و نشانگر اصل خردورزی در جریان این نهضت بزرگ است.

وی تصریح کرد: امام حسین(ع) در سال های آخر عمر معاویه، در جمع صحابه پیامبر(ص) و فرزندان آنان، ضمن ایراد خطبه ای، به بیان وظایف خردمندان در مقابل ظالمان پرداخت و به آثار شوم سهل انگاری در این زمینه اشاره کرد که این اقدام حضرت، در راستای شفاف سازی افکار عمومی و فراهم کردن زمینه انقلاب فرهنگی نظامی بر علیه حکومت اموی بود.

مبلغ فعال مدرسه علمیه عالی الزهرا(س) گرگان، برنامه ریزی اندیشمندانه امام حسین(ع) برای حفظ و تداوم نهضت عاشورا را موجب پویایی این حرکت انقلابی تربیتی دانست.

احمدی در پایان خاطرنشان کرد: انتخاب شهر مکه به عنوان مقصد اولیه، بیانگر بهره گیری از موقعیت استراتژیک مکه برای نشر پیام عاشورا و نیز ترک کردن مکه در روز هشتم ذی الحجه، نشانگر بهره گیری از موقعیت مکانی و زمانی و خردورزی حضرت است.