کد مطلب: 79802 تعداد بازدید: ۲۲

کرسی آزاد اندیشی "حجاب، اجباری یا اختیاری" در مدرسه علمیه عالی الزهرا(س) گرگان برگزار شد

پنجشنبه ۳ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۱۱:۱۶
معاونت پژوهش مدرسه علمیه عالی الزهرا(س) گرگان به مناسبت هفته عفاف و حجاب کرسی آزاد اندیشی با عنوان "حجاب، اجباری یا اختیاری" را برگزار کرد.

به گزارش روابط عمومی حوزه علمیه خواهران گلستان، کرسی آزاداندیشی با موضوع «حجاب اختیاری یا اجباری» با حضور معاونین، کارکنان و شماری از اساتید و مبلغین مجموعه حوزوی الزهرا سلام الله علیها گرگان برگزار شد.

در ابتدای این مراسم خانم سیده نفیسه حسینی واعظ به عنوان ارائه دهنده بیان کرد: مسئله حجاب ضرورت دین و نص صریح قرآن است؛ قبل از نزول آیات حجاب، در همه ادیان بحث حجاب وجود داشت.

وی افزود: مسأله حجاب، پیشینه ای در ادیان گذشته دارد به طوری که در دین یهودیت و مسیحیت نیز حجاب وجود دارد که مصداق بارز آن تمثال حضرت مریم سلام الله علیها  است که در دوران گذشته با حجاب موجود بود، لذا دین اسلام حجاب را تاسیس نکرده است بلکه تنها آن را تایید نموده است.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان گلستان ادامه داد: با توجه به اینکه مسأله حجاب با فطرت انسان سازگار بوده و برای انسان نافع است نیازی به اجبار آن وجود ندارد و اجباری بودن حجاب از سوی مخالفان آن مطرح شده است.

خانم حسینی واعظ با بیان این که هر رفتاری که به منافع دیگران خدشه وارد نماید، می تواند مشمول مقررات اجتماعی قرار گیرد، افزود: در این گونه موارد قانون گذار می تواند برای آن قانون وضع کند، بنابراین هرگاه حجاب در جامعه به عنوان قانون مطرح شود، بحث اجرای قانون را بدنبال خواهد داشت.

در ادامه این کرسی خانم مهدیه محمدی به عنوان منتقد گفت: در اصلِ حجاب هیچ مناقشه ای وجود ندارد، همه ادیان حتی منتقدین حجاب اجباری، اصل حجاب را قبول دارند.

وی دلیل مطرح شدن حکم حجاب در مجلس را احیای قانون سال 1360 مطرح نمود و به بیان اشکالات این قانون پرداخت و گفت: کلمه اجبارِ به کار رفته در قانون، بار منفی دارد لذا  باید به جای کلمه "اجبار" مانند قوانین دیگر از کلمه "قانون" استفاده کرد.

استاد حوزه با اشاره به اشکال مبنائی قانونی کردن مسئله حجاب ادامه داد: در قانونی کردن حجاب این اشکال مطرح است که  طبق چه مبنائی می توانیم عنوان الزام حکومتی به آن داد؟ آیا قاعده فقهی در الزام حکومتی آن مطرح است؟ همچنین بر فرض اینکه مبنای فقهی برای آن وجود نداشته باشد، باید دلیل محکم برای مقدم داشتن مصلحت اجتماعی آن مطرح گردد.

محمدی در ادامه با طرح این سوال که اگر الزام حکومتی برای مسأله حجاب صورت گیرد، تضاد ایجاد نمی کند و موجب طرد شدن افراد باحجاب از جامعه نمی شود به بحث خود پایان داد.

در پایان این نشست خانم فاطمه احمدی به عنوان استاد داور به جمع بندی مباحث پرداخت و بیان کرد: خداوند متعال بعد از گذشت 16 سال، آیه حجاب را در مدینه نازل کرد، این به این معناست که حکم حجاب بعد از فرهنگ سازی در جامعه نازل شد.

وی برخوردهای نادرست دوران انقلاب را یکی از عوامل انزجار نسبت به حجاب در جامعه دانست و گفت: دشمنان اسلام با سوء استفاده از این برخوردهای نادرست و با تهاجم به فرهنگ اسلام، در حال گسترش بی حجابی در جامعه است.

استاد حوزه ادامه داد: "بیان دلایل متقن و محکم" را از جمله عوامل جذب مردم به سوی حجاب دانست و اضافه کرد: اگر در بحث حجاب نیت الهی داشته باشیم پاداش اخروی به دنبال دارد ولی اگر کسی نیت الهی نداشته باشد چون تبعات رعایت نکردن آن دامنگیر جامعه خواهد شد، لذا باید حکومت الهی قوانینی را به مرحله اجرا در آورد.