معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران استان گلستان:
برنامه ¬ریزی ¬های پژوهشی باید بر اساس اقتضائات استان ها باشد
پنجشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۲۷:۲۲به گزارش خبرگزاری کوثر از گلستان، به مناسبت فرارسیدن هفته پژوهش، مصاحبه ای با خانم صدیقه بهرامی صورت گرفته است که به شرح ذیل است:
حوزه علمیه خواهران استان گلستان از جمله حوزه های فعال در عرصه پژوهش است که بر اساس اعلام معاونت پژوهش حوزههای علمیه خواهران کشور عملکرد مطلوبی در این زمینه داشته است.
خانم بهرامی دارای مدرک کارشناسی ارشد فلسفه اخلاق از دانشگاه قم و طلبه سطح چهار فقه خانواده مرکز تخصصی سطح چهار الزهراء سلام الله علیها گرگان است.
با توجه به تلاش های صورت گرفته توسط مدیریت حوزه های علمیه استان گلستان برای گسترش فعالیت های پژوهشی، چه تعداد همایش، کرسی، نشست توسط کانون ها و انجمن های پژوهشی مدارس علمیه در سطح استان، برگزار شده است؟
ضمن تشکر از بذل توجه به تلاش های صورت گرفته توسط مجموعه همکاران مدیریت حوزه علمیه خواهران استان گلستان، معاونت پژوهش استان در راستای گسترش فرهنگ تحقیق و پژوهش، مجموعه اقداماتی در سطح مراکز پژوهشی مدارس تحت عنوان کانون ها و انجمنهای پژوهشی انجام داده است، فعالیت کانونها در عرصه مدارس سطح دو (دوره عمومی) و انجمنها در مدارس سطح سه یا تخصصی برنامه ریزی شده است.
براساس رویکرد مثبت مدیریت حوزه علمیه خواهران گلستان و آمار موجود در سال تحصیلی گذشته، تعداد 21 کرسی آزاداندیشی، 186نشست علمی_پژوهشی، و 15همایش علمی، در سطح مدارس علمیه خواهران استان برگزار شده است.
علاوه بر این، انتشار 11 نشریه در سطح مدارس علمی و برگزاری 33 اردوی علمی برای آشنایی طلاب مدارس علمیه خواهران با ظرفیت های پژوهشی استان از دیگر اقدامات کانون ها و انجمنهای پژوهشی استان است.
با توجه به اظهارات حضرتعالی، جهت برگزاری نشست، کرسی، همایش و .... به چه میزان نیازهای طلاب و اساسا اقتضائات منطقهای و استانی را به لحاظ اعتقادی، فرهنگی، اجتماعی و ... در نظر میگیرید؟
از آن جا که نیازهای فرهنگی و اجتماعی تا حد زیادی وابسته به قومیت، نژاد، ملیت و مرتبط با مکان هستند، لذا، برنامه ریزی های پژوهشی باید در جهت پاسخگوئی به این نیازها باشد و از سوئی با عنایت به اهمیت هدایت درست منابع علمی، انسانی و مالی موجود و بهرهگیری حداکثری از بضاعت اندک؛ معاونت پژوهش استان را بر آن داشته است تا از ابتدا کل فعالیت های پژوهشی را بر اساس خروجی و نتایج حاصل از طرح تحقیقاتی با عنوان نیازسنجی، در کلیه مدارس علمیه استان آغاز نماید؛ لذا فعالیت کانون ها و انجمن ها نیز از این طرح مستثنی نبوده و نیست.
برای افزایش کمی و کیفی فعالیت های کانون ها و انجمن ها چه شاخصه ها و مؤلفه هایی را باید مورد توجه قرار داد؟
همت معاونت پژوهش استان همواره در جهت گسترش کمی و افزایش کیفیت فعالیت های پژوهشی در استان قرار داشته و براساس بازخورد اقدامات صورت گرفته و مطالعات انجام شده در خصوص فعالیت های کانونها و انجمن های پژوهشی مدارس علمیه، و برای افزایش کارایی اقداماتی صورت گرفته و یا از سوی معاونت پژوهش استان در دست اقدام است که از جمله آنها توجیه مدارس جهت اعتماد به طلاب و واگذاری فعالیت ها طلاب است.
براساس نگرش معاونت پژوهش استان، معاونت پژوهش مدارس می بایست در این گونه فعالیت ها به حفظ جایگاه نظارتی و مدیریتی خود اکتفا کنند، همچنین نسبت به شناسائی و دعوت از طلبههای با استعداد و خلاق و دارای توان علمی و تبلیغیبرای ملحق شدن به پژوهش اقداماتی صورت پذیرفته است.
ایجاد رقابت علمی پژوهشی بین اعضاء هسته مرکزی (کانونها و انجمنهای پژوهشی) جهت ارائه طرح ها و برنامه ها؛ تقویت و تغذیه اعضاء علمی هسته مرکزی تشکل ها،از دیگر اقدامات ما در این جهت است.
با توجه به رویکرد مدیریت مرکز در اداره حوزه های علمیه خواهران با رویکرد مدرسه محوری و ظرفیت های موجود تشکلها، به نظر شما چگونه میتوان طرح مدرسه محوری را اجرا نمود؟
با توجه به مزیت های نسبی طرح مدرسه محوری و امکان استفاده از قابلیت مدارس علمیه، پیشنهاداتی در این زمینه داریم که در این فرصت مصاحبه ارائه می شود.
اولین مورد، به اعطاء شخصیت حقوقی قابل اتکاء تشکل های پژوهشی است، همچنین در مدارس علمیه خواهران با اعتماد به طلاب؛ موضوعات نشست، کرسی و ... توسط طلاب تعیین و برگزار شود، زیرا این موضوع باعث نشاط بیشتر در اجرای فعالیت ها شده، حرکت پژوهشی را به سمت نیازهای علمی و پژوهشی طلاب خواهر و همچنین نیازهای منطقه ای و اجتماعی سوق میدهد.
برای دستیابی به جوشش علمی و آشنایی خواهران طلبه مدارس علمیه، نیازمند آشنایی طلاب خواهر با روش برگزاری نشستها، کرسیها و سایر فعالیتهای پژوهشی براساس دستورالعملهای مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران مستقر در قم، هستیم. بنابراین با توجه به بسترهای موجود، برگزاری کلاسهای آنلاین و حضوری برای اعضای هسته مرکزی تشکلها از سوی مرکز مدیریت قم و حذف واسطههای استانی و مدرسهای نیز پیشنهاد میشود.
آیا انجمن ها و کانون ها فعالیت های برون مدرسه ای هم دارند؟
بله، با توجه به تفاهم نامه های کشوری و بعضا استانی با نهادهای علمی و پژوهشی در استان، امکان انجام فعالیت های خارج از حوزه و مدرسه فراهم است، و گاهی از فرصت برگزاری برنامه ها در خارج از مدرسه به عنوان یک ابزار تشویق بهره برداری میشود؛ به این صورت که کرسی یا نشست مطلوب یک کانون جهت تجدید برگزاری به مدارس آموزش و پرورش و یا دانشگاه ها معرفی و در آن مکان برگزار میشود.
برای تحقق اهداف خود به چه میزان از عرصه های فراهم شده در فضای مجازی استفاده می کنید؟
الحمدلله با استقبال روز افزون طلاب از فضای مجازی و قبول این حقیقت که عرصه های وجودی به فضای مجازی گسترده شده است، بهره گیری و انعکاس فعالیت های تشکل ها رو به افزایش است به خصوص در کوثرنت.
با تشکر از همراهی حضرتعالی در برگزاری این مصاحبه، خدانگهدار.