کد مطلب: 70004 تعداد بازدید: ۱۳۲

معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران استان گلستان:

برنامه ¬ریزی ¬های پژوهشی باید بر اساس اقتضائات استان ها باشد

پنجشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۲۷:۲۲
معاون حوزه علمیه خواهران استان گلستان گفت: از آن جا که نیازهای فرهنگی و اجتماعی تا حد زیادی وابسته به قومیت، نژاد، ملیت و مرتبط با مکان هستند، برنامه ¬ریزی ¬های پژوهشی باید در جهت پاسخگوئی به این نیازها باشد.

به گزارش خبرگزاری کوثر از گلستان، به مناسبت فرارسیدن هفته پژوهش، مصاحبه ای با خانم صدیقه بهرامی صورت گرفته است که به شرح ذیل است:

حوزه علمیه خواهران استان گلستان از جمله حوزه­ های فعال در عرصه پژوهش است که بر اساس اعلام معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران کشور عملکرد مطلوبی در این زمینه داشته است.

خانم بهرامی دارای مدرک کارشناسی ارشد فلسفه اخلاق از دانشگاه قم و طلبه سطح چهار فقه خانواده مرکز تخصصی سطح چهار الزهراء سلام الله علیها گرگان است.

با توجه به تلاش های صورت گرفته توسط مدیریت حوزه های علمیه استان گلستان برای گسترش فعالیت های پژوهشی، چه تعداد همایش، کرسی، نشست توسط کانون­ ها و انجمن ­های پژوهشی مدارس علمیه در سطح استان، برگزار شده است؟

ضمن تشکر از بذل توجه به تلاش های صورت گرفته توسط مجموعه همکاران مدیریت حوزه علمیه خواهران استان گلستان، معاونت پژوهش استان در راستای گسترش فرهنگ تحقیق و پژوهش، مجموعه اقداماتی در سطح مراکز پژوهشی مدارس تحت عنوان کانون ها و انجمن­های پژوهشی انجام داده است، فعالیت کانون­ها در عرصه مدارس سطح دو (دوره عمومی) و انجمن­ها در مدارس سطح سه یا تخصصی برنامه ریزی شده است.

براساس رویکرد مثبت مدیریت حوزه علمیه خواهران گلستان و آمار موجود در سال تحصیلی گذشته، تعداد 21 کرسی آزاداندیشی، 186نشست علمی_پژوهشی، و 15همایش علمی، در سطح مدارس علمیه خواهران استان برگزار شده است.

علاوه بر این، انتشار 11 نشریه در سطح مدارس علمی و برگزاری 33 اردوی علمی برای آشنایی طلاب مدارس علمیه خواهران با ظرفیت ­های پژوهشی استان از دیگر اقدامات کانون­ ها و انجمن­های پژوهشی استان است.

با توجه به اظهارات حضرتعالی، جهت برگزاری نشست، کرسی، همایش و .... به چه میزان نیازهای طلاب و اساسا اقتضائات منطقه­ای و استانی را به لحاظ اعتقادی، فرهنگی، اجتماعی و ... در نظر می­گیرید؟

از آن جا که نیازهای فرهنگی و اجتماعی تا حد زیادی وابسته به قومیت، نژاد، ملیت و مرتبط با مکان هستند، لذا، برنامه ­ریزی ­های پژوهشی باید در جهت پاسخگوئی به این نیازها باشد و از سوئی با عنایت به اهمیت هدایت درست منابع علمی، انسانی و مالی موجود و بهره­گیری حداکثری از بضاعت اندک؛ معاونت پژوهش استان را بر آن داشته است تا از ابتدا کل فعالیت ­های پژوهشی را بر اساس خروجی و نتایج حاصل از طرح تحقیقاتی با عنوان نیازسنجی، در کلیه مدارس علمیه استان آغاز نماید؛ لذا فعالیت کانون ها و انجمن ها نیز از این طرح مستثنی نبوده و نیست.

 برای افزایش کمی و کیفی فعالیت ­های کانون­ ها و انجمن ­ها چه شاخصه­ ها و مؤلفه­ هایی را باید مورد توجه قرار داد؟

همت معاونت پژوهش استان همواره در جهت گسترش کمی و افزایش کیفیت فعالیت­ های پژوهشی در استان قرار داشته و براساس بازخورد اقدامات صورت گرفته و مطالعات انجام شده در خصوص فعالیت های کانون­ها و انجمن­ های پژوهشی مدارس علمیه، و برای افزایش کارایی اقداماتی صورت گرفته و یا از سوی معاونت پژوهش استان در دست اقدام است که از جمله آنها توجیه مدارس جهت اعتماد به طلاب و واگذاری فعالیت ها طلاب است.

براساس نگرش معاونت پژوهش استان، معاونت پژوهش مدارس می ­بایست در این گونه فعالیت ها به حفظ جایگاه نظارتی و مدیریتی خود اکتفا کنند، همچنین نسبت به شناسائی و دعوت از طلبه­های با استعداد و خلاق و دارای توان علمی و تبلیغیبرای ملحق شدن به پژوهش اقداماتی صورت پذیرفته است.

ایجاد رقابت علمی پژوهشی بین اعضاء هسته مرکزی (کانون­ها و انجمن­های پژوهشی) جهت ارائه طرح ­ها و برنامه­ ها؛ تقویت و تغذیه اعضاء علمی هسته مرکزی تشکل ­ها،از دیگر اقدامات ما در این جهت است.

با توجه به رویکرد مدیریت مرکز در اداره حوزه های علمیه خواهران با رویکرد مدرسه محوری و ظرفیت ­های موجود تشکل­ها، به نظر شما چگونه می­توان طرح مدرسه محوری را اجرا نمود؟

با توجه به مزیت ­های نسبی طرح مدرسه محوری و امکان استفاده از قابلیت مدارس علمیه، پیشنهاداتی در این زمینه داریم که در این فرصت مصاحبه ارائه می شود.

اولین مورد، به اعطاء شخصیت حقوقی قابل اتکاء تشکل­ های پژوهشی است، همچنین در مدارس علمیه خواهران با اعتماد به طلاب؛ موضوعات نشست، کرسی و ... توسط طلاب تعیین و برگزار شود، زیرا این موضوع باعث نشاط بیشتر در اجرای فعالیت ها شده، حرکت پژوهشی را به سمت نیازهای علمی و پژوهشی طلاب خواهر و همچنین نیازهای منطقه ای و اجتماعی سوق می­دهد.

برای دستیابی به جوشش علمی و آشنایی خواهران طلبه مدارس علمیه، نیازمند آشنایی طلاب خواهر با روش برگزاری نشست­ها، کرسی­ها و سایر فعالیت­های پژوهشی براساس دستورالعمل­های مرکز مدیریت حوزه­ های علمیه خواهران مستقر در قم، هستیم. بنابراین با توجه به بستر­های موجود، برگزاری کلاس­های آنلاین و حضوری برای اعضای هسته مرکزی تشکل­ها از سوی مرکز مدیریت قم و حذف واسطه­های استانی و مدرسه­ای نیز پیشنهاد می­شود.

آیا انجمن ­ها و کانون ­ها فعالیت ­های برون مدرسه ­ای هم دارند؟

بله، با توجه به تفاهم نامه های کشوری و بعضا استانی با نهاد­های علمی و پژوهشی در استان، امکان انجام فعالیت­ های خارج از حوزه و مدرسه فراهم است، و گاهی از فرصت برگزاری برنامه ها در خارج از مدرسه به عنوان یک ابزار تشویق بهره برداری می­شود؛ به این صورت که کرسی یا نشست مطلوب یک کانون جهت تجدید برگزاری به مدارس آموزش و پرورش و یا دانشگاه ها معرفی و در آن مکان برگزار می­شود.

برای تحقق اهداف خود به چه میزان از عرصه های فراهم شده در فضای مجازی استفاده می کنید؟

الحمدلله با استقبال روز افزون طلاب از فضای مجازی و قبول این حقیقت که عرصه­ های وجودی به فضای مجازی گسترده شده است، بهره گیری و انعکاس فعالیت ­های تشکل ­ها رو به افزایش است به خصوص در کوثرنت.

با تشکر از همراهی حضرتعالی در برگزاری این مصاحبه، خدانگهدار.