کد مطلب: 66205 تعداد بازدید: ۸۰

استاد حوزه:

اسلام، خواهان فرو بردن و کنترل غضب در حیطه عقل و شرع است

سه شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۳۲:۴۶
«خانم فرحناز رجب زاده» بیان کرد: لفظ"والکاظمین الغیظ" که در قرآن بکار رفته است حاکی از این می باشد که اسلام خواهان فرو بردن و کنترل غضب در حیطه عقل و شرع است.

به گزارش روابط عمومی حوزه علمیه خواهران استان گلستان، «خانم فرحناز رجب زاده» در جمع مدیر، معاونین و کارکنان مدرسه علمیه عالی الزهرا(س) گرگان، در ادامه مباحث خود پیرامون «غضب» گفت: در آیات قرآن کریم واژه «غضب» با لفظ «حمیّت» استفاده شده است، به طوری که خشم و تعصبات جاهلی را ره آورد افکار نادرست و عملکرد غلط کافران می داند.

وی افزود: واژه قرآنی "والکاظمین الغیظ" حاکی از آن است که اسلام درصدد رفع غیظ نیست بلکه اگر چنین بود به جای کاظمین الغیظ، الفاقدین الغیظ استفاده می شد، اسلام خواهان فرو بردن و کنترل غضب در حیطه عقل و شرع است.

مشاور حوزه گفت: روایات عدیده ای از ائمه هدی(علیهم السلام) نیز پیرامون غضب وارد شده که حاکی از اهمیت و ضرورت توجه به این قوه است، در روایتی از امیرمومنان علی(ع) وارد است که می فرمایند: «غضب  موجب تغییر گفتار شده، اساس استدلال را برهم زده و تمرکز فکری را از بین می برد».

رجب زاده در ادامه به بیان آثار سوء غضب بر جسم و روان انسان پرداخت و خاطرنشان کرد: با توجه به مطالعات پزشکی و روانشناسی؛ ورزش و برنامه غذایی سالم زمانی مفید خواهد بود که انسان بتواند عصبانیت خود را کنترل نماید.

وی گفت: عصبانیت جزو احساساتی است که بدترین تاثیر را بر بدن بخصوص قلب می گذارد، در واقع یکی از عوامل ناخوشی ها و بیماریها غضب است.

استاد حوزه، از بین رفتن عقل و منطق، آشکار شدن عیوب، سلب اعتماد دیگران و نیز از بین رفتن رابطه دوستی با دیگران را از دیگر آثار سوء غضب دانست.

رجب زاده افزود: کینه توزی و تلافی گری، حسد، کبر، افشای اسرار، استهزای مردم و احساس حقارت و درماندگی از پیامدهای اجتماعی خشم و غضب می باشد.

وی در پایان سخنان خود، ضمن بیان پیامدهای اجتماعی غضب، سیره بزرگان در مدیریت مهار غضب را بیان کرد.