کد مطلب: 51607 تعداد بازدید: ۱۲۸

در موسسه آموزش عالی الزهرا س گرگان برگزار شد:

نشست پژوهشی با موضوع دین حق است یا تکلیف

سه شنبه ۷ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۲۰:۵۸
«آقای دکتر محمد حکیمی» استاد حوزه و دانشگاه گفت: اساس انسانیت به عقل و اختیار است، به طوری که وجه تمایز انسان با حیوانات نیز در این دو امر نهفته است.

آقای «دکتر محمد حکیمی» استاد حوزه و دانشگاه در نشست پژوهشی با عنوان «دین حق یا تکلیف» در جمع طلاب موسسه آموزش عالی الزهرا(س) گرگان بیان داشت: یکی از مسائل کلام جدید و از جمله مباحث مهم و نو، بحث از حق بودن یا تکلیف بودن دین است. حق در لغت به هرچیزی که ثابت است اطلاق می شود. در آیه 30 از سوره مبارکه لقمان، خداوند حق به معنای ثابت معرفی شده است.

وی افزود: در علوم حقیقی و تکوینی، حق به معنای ادراک منطبق با واقع است. حقی که در این بحث (دین حق است یا تکلیف) مطرح است، یک امر اعتباری و اختیاری است که قابلیت دخل و تصرف دارد.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: اساس انسانیت به عقل و اختیار است به طوری که وجه تمایز انسان با حیوانات نیز در این دو امر نهفته است. قران کریم بیش از 700 بار انسان را بر تعقل و تفکر دعوت نموده است. امام علی(ع) نیز انسانیت انسان را به عقل و ایمان  او می داند.

دکترحکیمی یادآور شد: شهید مطهری نیز در کتاب جهان بینی توحیدی تفاوت انسان با دیگر موجودات را در بینش ها و گرایش های  او دانسته است.

وی خاطر نشان کرد: آزادی و اختیار که وجه تمایز انسان با سایر موجودات عنوان شده است همراه با عقل معنا می یابد. مراد از اختیار و اراده در اینجا خواستنی است که با عقل همراه باشد.

استاد موسسه آموزش عالی الزهرا(س) گرگان با استناد به آیات  عدیده از قران کریم گفت: در آیات متعددی از قرآن از جمله آیه 256 بقره، 29 کهف و 3 دهر وارد است که اشاره دارد بر اینکه دین اجباری نیست بلکه راه ضلالت و هدایت برای انسان مشخص شده است. از این آیات بدست می آید که انسان ها تکویناً آزادی دارند یعنی قدرت انتخاب دارند بر اینکه مومن باشند یا کافر، ولی تشریعاً مکلف و موظف هستند بر این که با مطالعه و تحقیق دین حق را پیدا نموده و براساس دستورات آن عمل  نمایند.

حکیمی تصریح کرد: بر اساس آیه 19 از سوره مبارکه آل عمران دین نزد خداوند اسلام است "ان الدین عند الله الاسلام". علامه طباطبایی، اسلام را در این آیه به معنای تسلیم خدا بودن می داند. لذا حقیقت دین نیز چیزی جز تسلیم دین خداشدن نیست.