کد مطلب: 49172 تعداد بازدید: ۱۶۸

برگزاری نشست اخلاقی در مدرسه علمیه خاتم الاوصیاء عج فاضل آباد

شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۵۷:۲۱
نشستی اخلاقی با موضوع "احتضار و عالم برزخ" با سخنرانی «حجت الاسلام والمسلمین نجفعلی قاسمی» امام جمعه و مسئول مدرسه علمیه خاتم الاوصیاء(عج) فاضل آباد در جمع طلاب، دانش آموختگان، اساتید و کادر این مدرسه برگزار شد.

«حجت الاسلام والمسلمین نجفعلی قاسمی» گفت: یکی از مهم ترین مسائل اعتقادی، ایمان به قیامت است و اعتقاد به قیامت، اعتقاد به زندگی جاودان است.

وی یکی از علل اثبات دنیای پس از مرگ را این گونه بیان کرد: همه افراد در فطرت خود حس خلود و جاودانگی دارند پس باید جهان دیگری باشد که به این امر فطری پاسخ داده شود چرا که همه افراد از فنا و نیستی بی زار هستند.

امام جمعه این شهر علت دیگر اثبات جهان پس از مرگ را، ظرفیت محدود این دنیا دانست و بیان کرد: این ظرفیت محدود با عدالت خداوند ناسازگار است، چرا که آن طور که باید و شاید افراد به نتیجه اعمال خود نمی رسند. مثلا یک فرد جانی و معصیت کار که چندین نفر را کشته در این دنیا نمی تواند به معنای حقیقی مجازات شود و یا فردی که انسان پاک و شریفی است نمی تواند در این دنیا به پاداش اعمال خود برسد. پس این خود علت قاطع دیگری برای اثبات جهان پس از مرگ می باشد.

حجت الاسلام قاسمی اشاره نمود: زندگی عالم برزخ از زمانی شروع می شود که روح از بدن انسان جدا می شود و تا قیامت ادامه دارد که زندگی درعالم برزخ بستگی به اعمال و انتخاب در این دنیا دارد.  پس می تواند خانه ای امن و پر از رفاه و نعمت باشد یا خانه ای پر از عذاب و رنج و درد و گرفتاری.

وی در پاسخ به سخن عده ای که قائلند نباید در بین جوانان سخن از مرگ گفت، بیان کرد: امیرالمومنین(ع) در نامه سی و یک نهج البلاغه خطاب به امام حسن مجتبی(ع) که در سن جوانی بودند، نوشتند که فرازهای زیادی از آن نامه به مرگ و عالم پس از مرگ اشاره دارد و این نشان از  اهمیت یاد مرگ می باشد و تفاوتی بین پیر و جوان نیست.

وی با استناد به سخن پیامبر(ص) بیان کرد: زیرک ترین مومنین کسی است که خیلی یاد مرگ باشد و خودش را آماده برای مرگ کند.

امام جمعه این شهر آثار یاد مرگ را زهد در دنیا و دل نبستن به دنیا و زنده شدن قلب و نیز آسان شدن مرگ دانست.

وی در پایان تاکید کرد: افضل عبادات، یاد مرگ است و غفلت از مرگ مساوی با نمردن نیست، بلکه مساوی با بد زندگی کردن و بد مردن است چرا که یاد مرگ انسان را هوشیار می کند و باعث خوب زندگی کردن و خوب مردن می شود.