کد مطلب: 49099 تعداد بازدید: ۲۲۹

کارشناس مذهبی گفت:

معرفت کلید قبولی اعمال است

پنجشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۲۹:۵۳
خانم انسیه باستانی بیان کرد: ارزش کمال انسان بسته به اندازه معرفتی است که او به دست می آورد.

«خانم انسیه باستانی» کارشناس مذهبی مدرسه علمیه شهیده بنت الهدی صدر علی آباد کتول در مراسم عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) که در جمع اساتید، طلاب و بانوان این شهرستان برگزار شد، بیان کرد: یکی از خصوصیات انسان کامل، معرفت است و ارزش کمال او بسته به مقدار و اندازه معرفتی است که به آن دست پیدا می کند. در روایات معصومین(علیهم السلام) به این نکته اشاره شده است که معرفت کلید قبولی اعمال است.

وی با اشاره به معنای معرفت افزود: معرفت از نظر لغوی یعنی شناخت؛ اما مراد، شناخت و معرفت شناسنامه ای نیست. معرفت و شناخت شناسنامه ای را شمر بن ذی الجوشن و عمر بن سعد لعنت الله علیهما نیز نسبت به ساحت مقدس امام حسین(ع) داشتند و به خوبی ایشان و جد بزرگوارشان را می شناختند، اما باعث نجات و سعادت آنها نشد. بنابراین آنچه که باعث نجات انسان می شود و مورد تأکید اولیای خداوند است، معرفت و شناخت حقیقی نسبت به وجود ائمه اطهار(علیهم السلام) می باشد.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: از نظر بزرگان و علماء، معرفت دارای لطائف و ظرافات خاصی است که معنای این گوهر با دقت در آن به دست می آید. از نظر آنان، معرفت یک کلمه پنج حرفی است که از حروف میم، عین، راء، فاء و تاء تشکیل شده است و هر یک از این حروف به یک معناست. با توجه به نظر علما، اولین حرف، حرف میم است و آنان بر این عقیده اند که میم به معنای «مبارزه با نفس» است. اولین حدیث از چهل حدیث امام خمینی(ره) نیز درباره جهاد با نفس است، یعنی نفس خود را مراقبه نمائیم که مبادا این نفس ما را به دره سقوط بکشاند. ابتدا درباره خلقت خود فکر کنیم که خداوند ما را بیهوده نیافریده است و اگر به سبب غفلت دچار عصیان وگناهی شدیم با مراقبه و محاسبه نفس همراه با توبه به درگاه ایزد منان پناه بریم.

خانم باستانی به نقل از علما حرف عین را به معنای عبادت معرفی کرد و گفت: عبادت یعنی پرستش خداوند متعال، اظهار تواضع و فروتنی کردن در برابر ذات مقدس او. برای اینکه متوجه باشیم در تمام مدت به یاد خداوند هستیم و در حال نماز و سایر عبادات و در کارهای دنیوی خداوند را ناظر می بینیم؛ باید چند قدمی به عقب برگردیم. یعنی درباره شناخت خداوند بررسی و تحقیق کنیم که این شناخت اولین اصل از اصول دین است، اگر این شناخت ناقص باشد بقیه اصول را نیز در بر می گیرد.

وی خاطرنشان کرد: در روایت آمده است که «من عرف نفسه فقد عرف ربه». اولین مرتبه برای شناخت خداوند تفکر درباره نظام هستی است. یعنی همه پدیده های جهان دارای نظم مخصوص به خود هستند و براساس این نظم قانونی برای رسیدن به سعادت و خوشبختی برای همه موجودات قرار داده شده است.

مبلغ حوزه افزود: برای انجام عبادت، نگرش و جهان بینی انسان خیلی تأثیرگذار است. اگر به عبادت به عنوان تکلیفی نگاه کنیم که در وقت معینی باید انجام شود و در وقت معین تکلیف را انجام دهیم، نباید آن عبادت رفع تکلیف  باشد. بلکه با این نگاه که گفتگو با ذات اقدس الهی است که همه نیازهای مرا می داند و به همه امیال و آرزوهای من آگاه است، آن وقت آن عبادت انسان را از سقوط نجات می دهد.