کد مطلب: 48535 تعداد بازدید: ۱۵۸

معاون آموزش مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران گفت:

اگر درس خواندن خدایی باشد، می تواند باعث قرب خدا شود

چهارشنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۲۳:۳۰:۵۶
«آقای محمود خالقی» بیان کرد: طبیب روحانی بواسطه عیب پوشی از دیگران و توجه به خود، باید مظهر اسم «من لا طبیب له» شود.

«آقای خالقی» ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس بیان کرد: داشتن خلوص و انگیزه از ویژگی های بچه های جنگ بود. اگر امروز زمینه ها و شرایط برای درس خواندن فراهم شده، از مجاهدات و رشادت ها و ریختن خون عزیزان ماست.

وی در بخش اول سخنان خود ضمن بیان فرازهایی از دعای جوشن کبیر، به بیان روایتی از امام کاظم(ع) پرداخت و گفت: روایتی از امام کاظم(ع) وارد شده است که برای طلاب و دانشجویان و هرکسی که در مسیر یادگیری علم است، می تواند مؤثر باشد. ایشان می فرمایند؛ «وجدت علم الناس کلّها فی أربع؛ أوّلها أن تعرف ربک...». طبق فرمایش حضرت، همه علوم در چهار امر خلاصه می شود؛ خداشناسی، نعمت شناسی، وظیفه شناسی و دشمن شناسی.

معاون آموزش مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران با عنوان کردن دو نوع طبیب جسمی و طبیب روحانی، توضیح داد: اگر طبیب جسمی به گفته خود عمل نکند شاید خیلی به او اشکال وارد نشود ولی اگر طبیب روحانی به گفته خود عمل نکند، متواضع نباشد، به دنبال مال اندوزی باشد و بداخلاقی نماید، همه از گرد او دور می شوند.

خالقی در تشریح فرازهایی از دعای جوشن کبیر ابراز کرد: دعای جوشن کبیر دریایی از معرفت است که یک دوره توحید و خداشناسی در آن نهفته است که ما از مضامین آن غافلیم.

وی با بیان فراز «یارب النبیّین و الابرار، یا رب الصدیقین والاخیار...» اذعان نمود: خدا هم ربّ است برای پیامبران و ابرار، و هم خدای موسی و عیسی است، هم ربّ برای جنت و نار است، هم خدای کوه و بیابان و نخود و کشمش. می خواهیم بگوییم این ربّ برای همه ربّ است، طبیب برای همه طبیب است. بنابراین، طبیب روحانی باید سراغ همه مردم رود؛ مرد باشد یا زن، ثروتمند یا فقیر، انقلابی یا ضدانقلاب، مسلمان باشد یا کافر. پیامبری که طبیب دوّار بود؛ در مکتب حیات بخش ایشان سلمان و ابوذر، سلمان و ابوذر شدند.

معاون آموزش مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران با بیان این که خداوند خوبی ها را آشکار و عیب ها را می پوشاند، افزود: طبابت روحانی باید دلسوزانه و از روی عیب پوشی باشد. از این رو، باید زیبایی های مردم را بزرگ نموده و خوبی های آنان را ببینیم. ما بواسطه عیب پوشی و توجه به خود، باید مظهر اسم «من لا طبیب له» شویم.

خالقی در بخش دوم سخنان خود بیان کرد: بیست سالی که از عمر مرکز مدیریت می گذرد، فراز و فرودها و نقصان هایی وجود داشته و کارهای زیادی انجام شده است. اما برای کاملتر شدن هنوز خیلی راه است. مرکز مدیریت و مدیریت های استانی فعالیت می نمایند تا طلاب خوب درس بخوانند و طبیبی شوند که عرض شد.

وی اظهار نمود: سیاست امسال ما واگذاری کارها به مدارس است. مدارس باید در تصمیم گیری های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و تربیتی فعال باشند. باید افراد معتمد و کار ورزیده در مدارس باشند تا کارها به آنان واگذار شود. گروه های آموزشی که در مدیریت های استانی در حال راه اندازی است، در همین راستاست.

معاون آموزش مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران با بیان این که استان گلستان از استان های پیشتاز در حوزه خواهران است، تأکید نمود: موفقیت زمانی حاصل می شود که از متن ضوابط عبور کنید، به خوبی از آنان استفاده کنید اما متوقف نشوید.

خالقی ادامه داد: گاهی گفته می شود آنقدر کارها و دروس آموزشی وقت طلاب را می گیرد که فرصت خودسازی و تهذیب باقی نمی ماند. حال آن که اگر هر کاری برای خدا انجام شود، خود وسیله ای برای تقرب خداست. چه چیزی بهتر از درس خواندن؛ این که انسان بداند وظیفه اش چیست و وظیفه اش را انجام دهد. مباحثه، سرکلاس رفتن و درس خواندن اگر رنگ و بوی خدایی داشته باشد، می تواند ما را به هدف برساند. حوزه جای پختگی و اصلاح است نه جای احساسی برخورد کردن. کسانی که در حوزه ها هستند باید با دقت و پختگی و برنامه ریزی در مواجهه با حوادث بروند و پاسخگو باشند.