کد مطلب: 165189 تعداد بازدید: ۴

مدیر حوزه علمیه خواهران گلستان اعلام کرد:

حضرت فاطمه(س) الگوی جاودان زنان مؤمن در تربیت محبت‌محور و مقاومت آگاهانه است

دوشنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۴ ساعت ۱۰:۳۳:۲۷
مدیر حوزه علمیه خواهران گلستان گفت: تربیت با محبت و احترام از روش‌های فرزندپروری حضرت فاطمه(سلام‌الله‌علیها) بود؛ ایشان هرگز فرزندان خود را با تندی و تحقیر ادب نمی‌کردند، بلکه با احترام، آنان را در مسیر درست هدایت می‌نمودند.

به گزارش روابط عمومی حوزه‌ علمیه خواهران گلستان، خانم سیده نفیسه حسینی واعظ، صبح امروز در مراسمی که به مناسبت ایام ولادت حضرت فاطمه(س) با حضور طلاب و اساتید مدرسه علمیه شهیده بنت الهدی شهرستان علی آباد کتول برگزار شد، به تبیین ابعاد بی‌نظیر سیره حضرت فاطمه(سلام‌الله‌علیها) پرداخت و ایشان را الگویی جامع برای زنان امروز معرفی کرد.

*سیره تربیتی حضرت زهرا (س): الگویی منحصر به فرد در فرزندپروری

خانم حسینی واعظ در ادامه سخنان خود، به تشریح شیوه تربیتی حضرت فاطمه(سلام‌الله‌علیها) پرداخت و افزود: ایشان در زمینه تربیت فرزند و فرزندپروری به نکات فراوانی از جمله ایجاد فضای آرام و معنوی در خانه، تربیت بر اساس محبت و احترام، و اولویت‌دادن به تربیت معنوی بر رفاه ظاهری تأکید داشتند.

وی، تربیت با محبت و احترام را از دیگر اصول فرزندپروری فاطمی برشمرد و گفت: تربیت با محبت و احترام از دیگر روش‌های فرزندپروری حضرت فاطمه(سلام‌الله‌علیها) بود؛ ایشان هرگز فرزندان خود را با تندی و تحقیر ادب نمی‌کردند، بلکه با احترام، آنان را در مسیر درست هدایت می‌نمودند؛ این روش، در شکل‌گیری اعتمادبه‌نفس و تربیت عاطفی کودکان نقش اساسی دارد.

مدیر حوزه علمیه خواهران گلستان با اشاره به تقدم تربیت معنوی بر رفاه مادی در سیره فاطمی، خاطرنشان کرد: حضرت فاطمه(سلام‌الله‌علیها) تربیت را بر رفاه ظاهری مقدم می‌دانستند؛ با وجود فقر مادی، بر پرورش روح و ایمان فرزندان خود اصرار داشتند و این درس بزرگ برای مادران امروز است که رفاه بدون تربیت، آرامش نمی‌آورد.

*الگوی مشترک تربیت در خانواده علوی-فاطمی و تربیت اجتماعی

حسینی واعظ به اهمیت مشارکت پدر در تربیت فرزند اشاره کرده و گفت: یکی از زوایای مهم سیره فرزندپروری حضرت فاطمه(سلام‌الله‌علیها) رابطه ایشان با امیرالمؤمنین علی(علیه‌السلام) بر پایه احترام، همدلی و مشارکت بود؛ الگویی از تربیت مشترک و هم‌افزایی پدر و مادر که نشان می‌دهد تربیت فرزند مسئولیتی دوطرفه است و هر دو باید در این مسیر احساس مسئولیت کنند.

وی به تربیت اجتماعی فرزندان در خانه حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) نیز پرداخت: تربیت اجتماعی فرزندان از دیگر نکات رفتاری حضرت بود؛ آنان از کودکی یتیم‌نوازی، همدردی و کمک به نیازمندان را می‌آموختند؛ ثمره چنین تربیتی را در نهضت عاشورا می‌توان دید که در آن نسل فاطمی، درس ایثار و مقاومت را در عمل معنا کردند.

*مقاومت آگاهانه در برابر ظلم؛ جلوه سیاسی و الهی سیره فاطمی

این استاد حوزه، در بخش دوم سخنان خود، به تبیین بعد مقاومت آگاهانه در سیره حضرت فاطمه(سلام‌الله‌علیها) پرداخت و این حرکت را جلوه‌ای سیاسی و الهی از زندگی ایشان توصیف کرد و افزود: حضرت فاطمه(سلام‌الله‌علیها) به‌عنوان یادگار پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله)، با روش‌هایی حکیمانه و شجاعانه در برابر انحراف و ظلم ایستادگی کردند و در دفاع از امام علی(علیه‌السلام) و ولایت جان خود را فدا کردند.

خانم حسینی واعظ نتیجه سیره مقاومت حضرت فاطمه(سلام‌الله‌علیها) را تبیین کرد و افزود: یکی از ثمرات این سیره مقاومت، ایجاد الگوی زن مؤمن مقاومت‌گر است؛ ایشان به همه زنان آموختند که در برابر ظلم، باید با ایمان، آگاهی و شجاعت ایستاد.

وی با اشاره به محور مهم «ولایت‌مداری» در سیره حضرت فاطمه (سلام‌الله‌علیها) افزود: حضرت با امام‌شناسی عمیق و پاسداری از امام زمان خویش، حضرت امیرالمؤمنین(ع)، حقیقتی بزرگ را برای تاریخ به یادگار گذاشتند تا همه شیعیان با الگو گرفتن از ایشان، راه پاسداری از حریم ولایت را بیاموزند.

مدیر حوزه علمیه خواهران گلستان ادامه داد: سیره حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) نشان می‌دهد بالاترین موضوع در عالم، یاری و همراهی امام هر زمان است؛ حق حاکمیت از آنِ خداوند است و منشأ حکومت، پیامبر اسلام(ص) و ائمه معصومین(ع) هستند که از سوی خداوند برگزیده شده‌اند؛ نقش مردم در این میان، پذیرش و فراهم‌سازی شرایط برای تحقق ولایت الهی است.

خانم حسینی واعظ ریشه تنهایی اولیای الهی را در ضعف شیعه‌گری واقعی دانست و افزود: یکی از مهم‌ترین دلایل تنهایی ولیّ خدا در هر زمان، از گذشته تا امروز که امام عصر(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) در پرده غیبت قرار دارند، این است که جامعه هنوز به مقام شیعه ناب فاطمی نرسیده است.

وی با تأکید بر مسئولیت فرهنگی و معرفتی شیعیان گفت: باید فرهنگ یاری امام زمان(عج) را در جامعه نهادینه کنیم؛ فرهنگِ شناخت، عشق و دفاع از ولایت؛ هر زن مؤمن امروز می‌تواند با الگو گرفتن از حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها)، در خانواده و اجتماع پرچم‌دار ولایت‌مداری و انتظار فعال باشد.

خطبه فدکیه؛ شاهکار بلاغی و سندی غیرقابل تردید

این استاد حوزه، در بخش پایانی سخنان خود، با اشاره به جایگاه بی‌بدیل و میراث ماندگار حضرت فاطمه زهرا(سلام‌الله‌علیها)، بر اهمیت ویژه خطبه فدکیه به عنوان سند معرفتی و حکمی تأکید کرد و آن را کلید فهم ابعاد مختلف سیره ایشان دانست.

خانم حسینی واعظ با بیان اینکه خطبه فدکیه صرفاً دفاع از یک باغ نیست، بلکه دفاع از اصل امامت و خلافت الهی است، اظهار داشت: خطبه فدکیه حاوی تمامی معارف الهی، انسانی، رسالتی، امامی و اخلاقی است؛ در واقع می‌توان گفت خطبه فدکیه آینه‌ای تمام‌نمای نهج‌البلاغه است.

وی بر لزوم بازگویی همیشگی میراث مکتوب حضرت تأکید کرد و گفت: خطبه‌های حضرت فاطمه(سلام‌الله‌علیها) به عنوان مهم‌ترین و عالی‌ترین یادگار ایشان باید بازگو شوند؛ تفکر در حرکت آن حضرت از لحظه رحلت پیغمبر خاتم تا لحظه شهادت، حاوی پیام‌های مهمی است که نباید نادیده گرفته شود.