استاد موسسه آموزش عالی حوزوی الزهراء(س) گرگان:
رسیدن به مقام رضایت خداوند برترین لذت است
دوشنبه ۲۰ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۰۱:۱۰به گزارش روابط عمومی حوزه علمیه خواهران گلستان، خانم ربابه کابوسی در مراسم عزاداری سید و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین(علیهالسلام) که از سوی موسسه آموزش عالی حوزوی الزهرا(سلاماللهعلیها) گرگان و در جمع عموم بانوان برگزار شد، در بحث از «رابطه سعادت خواهی و لذت طلبی» با استناد به آیات و روایات گفت: یكى از گرایشهاى فطرى انسان، گرایش به لذّت و راحت طلبى است كه با رنج گریزى و فرار از درد و ناراحتى همراه است.
وی افزود: فطرى بودن این گرایشبدین معنا است كه ساختمان روح و روان انسان به گونهاى آفریده شده كه قادر نیست از لذّت، متنفّر و گریزان و به جاى آن، رنج، مشقّت و سختى را طالب باشد، یعنى گرایش وى به لذّت و خوشگذرانى و بىمیلى او نسبت به درد، رنج و مشقّت، اختیارى او نیست، بلكه بطور تكوینى در او نهاده شده است.
استاد موسسه آموزش عالی حوزوی الزهراء(سلاماللهعلیها) گرگان، در بیان مفهوم سعادت گفت: سعادت و لذت باهم نزدیک و قریب الافق بوده و عمده تفاوت آن دو این است که لذت؛ در موارد لحظهای و کوتاه مدت نیز بکار میرود اما سعادت صرفاً در مورد لذتهای پایدار یا نسبتاً پایدار کاربرد دارد.
خانم کابوسی با استناد به آیه 32 سوره اعراف گفت: قرآن كريم اصل التذاذ را بد نمىداند، به طور صريح در بعضى از آيات آن را تجويز كرده و حتى به نكوهش كسانى پرداخته است كه بيهوده خود يا ديگران را از نعمتهاى الهى محروم مىكنند.
وی ادامه داد: حقیقت لذت عبارت است از ادراک چیزى که موافق با طبیعت و روحیه انسان بوده و درک و احساس چیزهایى که ناگوار و مخالف اخلاق و طبیعت انسان است و از دیدگاه یک انسان مؤمن و الهی، لذتی برتر از رسیدن به مقام رضایت خداوند نیست، از این رو، هر کاری که او را به رضای الهی خدا نزدیک کند، دارای لذت برتر است، مؤمن همیشه در اندیشه انجام کار خیر است.
خانم کابوسی خاطرنشان کرد: اسلام مخالف لذت و عشق نبوده و استفاده از لذتهای مشروع و حلال مخالف رضای الهی نیست، اگر اسلام جلوی بعضی از لذتها را گرفته، بخاطر عواقب رنجبار پس از آنها است.