کد مطلب: 136240 تعداد بازدید: ۱۲۱

رئیس هیأت أُمناء موسسه آموزش عالی حوزوی الزهرا(س) گرگان:

مبلغ باید بنیانگذار حرکات جمعی خیرخواهانه باشد

سه شنبه ۷ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۲۷:۱۵
آیت‌الله سیدمجتبی نورمفیدی مدرس سطح عالی حوزه علمیه قم تصریح کرد: هدف حرکت درونی است، یک مبلغ باید بنیانگذار حرکات جمعی خیرخواهانه باشد، بطوری که مؤسس جریانی باشد که در نبودش این جریان همچنان پویا باشد.

به گزارش روابط عمومی حوزه‌ علمیه خواهران گلستان، آیت‌الله سیدمجتبی نورمفیدی در نشست علمی پیرامون «بایسته‌های تبلیغ نوین» که با حضور کارکنان و شماری از اساتید موسسه آموزش عالی حوزوی الزهراء(سلام‌الله‌علیها) گرگان برگزار شد، بیان کرد: در مجموعه تعالیم انبیاء(صلی‌الله‌وعلیه‌وآله‌وسلم)له)آله)آلآ و کتاب‌های آسمانی شاید قوی‌ترین مسئله و موضوع، تبلیغ باشد.

وی، انبیاء‌الهی(صلی‌الله‌وعلیه‌وآله‌وسلم)له)آله)آلآ را کامل‌ترین مبلغان دانست و در بحث تبلیغ به سه عنصر اشاره کرد و گفت: در مسئله تبلیغ، چند عنصر باید مورد توجه قرار گیرد که یکی از آنها؛ خود مبلغ است که ویژگی‌هایی باید در او جمع شود تا سخنِ اثرگذار داشته باشد.

رئیس هیأت أُمناء موسسه آموزش عالی حوزوی الزهرا(سلام‌الله‌علیها) گرگان، موضوع تبلیغ و مخاطب را از دیگر ارکان تبلیغ برشمرد و اضافه کرد: در مورد عنصر اول یعنی مبلغ شرایطی لازم است، بطوری که تبلیغ فقط به زبان و سخن نیست بلکه یک مبلغ در درجه اول باید از دانش کافی برخوردار باشد.

 آیت الله سیدمجتبی نورمفیدی ادامه داد: یک مبلغ باید از دانش کافی برخوردار باشد، یعنی هم باید به محتوای موضوع و هم به چالش‌ها، شبهات، اشکالاتی که در تبلیغ وجود دارد، عارف باشد.

وی، محتوای ضعیف در عرصه تبلیغ را یکی از مشکلات مهم برشمرد و ابراز کرد: توانمندی مبلغ و مستعدسازی او متناسب با شبهات روز جامعه از اهمیت بسیاری برخوردار است که نباید از آن غافل شد.

مدرس سطح عالی حوزه علمیه قم اضافه کرد: هدف حرکت درونی است، یک مبلغ باید بنیانگذار حرکات جمعی خیرخواهانه باشد، بطوری که موج آفرینی کند و مؤسس جریانی باشد که در نبودش، این جریان همچنان پویا باشد.

آیت‌الله سیدمجتبی نورمفیدی، دانش‌افزایی مبلغان به ضمیمه مهارت‌ها را از مهمترین فعالیت‌ها دانست و توضیح داد: در بیان معارف، باید روش متناسب با آن را بکار گیریم تا تبلیغ اثرگذار باشد، البته سطوح و فضای مخاطبان فرق می‌کند و اقتضائات خاصی دارد.

وی با استناد به آیه «کونوا دعاةالناس بغیر السنتکم» و با تاکید بر عنصر باور، اعتقاد و اخلاص در مبلغ، بیان کرد: عمل بیش از سخن راهگشا است و عمل دایره وسیعی دارد؛ اگر یک مبلغ هم اخلاق و هم رفتاری متواضعانه، صمیمانه و دلسوزانه داشته باشد، بسیار اثرگذار خواهد بود؛ لذا حضور یک مبلغ با نوع نگاه، سخن، برخورد شفقت‌آمیز با مخاطب عمق اثربخشی‌اش را زیادتر می‌کند.

محقق حوزه اظهار کرد: یک مبلغ باید دانش و مهارت کافی داشته باشد، بخش کمی را بر سخن معطوف کند و بخش اعظم را به رفتار، کنش و ایجاد روابط صمیمانه اختصاص دهد و این رفتارهای دوطرفه و صمیمانه موجب پیوندهای مستمر می‌شود.

آیت‌الله سیدمجتبی نورمفیدی خاطرنشان کرد: یک مبلغ باید در عرصه تبلیغی خود؛ تدبیر و برنامه‌ریزی داشته، اولویت‌های مسائل دینی را درنظر گرفته و با روش‌های نوین تبلیغ آشنا و مهارت‌افزایی تبلیغی را کسب کند.

وی در پایان گفت: موضوعات تبلیغی باید تلفیقی باشد از شناخت میدانی مبلغ و مراکز و نهادهایی که مطالعات عمیق و دقیق روی این موضوع داشتند که این هدف با ارتباط با بعضی مراکز مطالعاتی و تحقیقاتی حاصل می‌شود.