کد مطلب: 134349 تعداد بازدید: ۲۰۰

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور:

دروس سطح(2) برای مرجعیت یافتن بانوان کافی نیست

سه شنبه ۹ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۲۳:۰۹:۴۹
مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور گفت: اگر معتقدیم که خواهران طلبه باید در جایگاهی قرار گیرند که بتوانند امورات مربوط به خود را مدیریت کرده و مرجعیت پیدا کنند، گذراندن دروس سطح 2 کافی نیست و باید به سوی توسعه در سطح سه و چهار و با تنوع در گرایشات و رشته‌ها حرکت کنیم.

به گزارش روابط عمومی حوزه‌ علمیه خواهران گلستان، صبح امروز سه شنبه 9 خرداد نشست حجت الاسلام والمسلمین فاضل با مدیران و مؤسسان مدارس علمیه خواهران استان گلستان در مدرسه علمیه تخصصی الزهراء(س) گرگان برگزار شد.

در این نشست، حجت الاسلام والمسلمین مجتبی فاضل پس از شنیدن نظرات مؤسسان و مدیران، به برنامه پنج ساله اشاره کرد و گفت: در افق۱۴۱۴حوزه های علمیه خواهران باید در آن جایگاه قرار گیرد که چشم انداز آن در قله قرار گرفتن حوزه علمیه خواهران در مواضع و جاهایی که باید برسند، است؛ یعنی مرجعیت علمی برای خواهران در خصوص موضوع زن و خانواده که باید به آن دست پیدا کرد.

وی خاطرنشان کرد: باید بر اساس برنامه پنج ساله در چهار حوزه تعلیم و تربیت، پژوهش، فرهنگی و تبلیغی و منابع انسانی وظایف خود را انجام دهیم که اهداف آن نیز مشخص است، وظایف هر استان نیز در هر سال مشخص است و اگر استان و مدارس در آن مسیر حرکت نکنند، در کل یا بعضی از برنامه خلل ایجاد می‌شود که برنامه‌های سال ۱۴۰۳مبتنی بر برنامه‌های سال ۱۴۰۲است.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور با تاکید بر برگزاری جلسات توجیهی پیرامون اهمیت برنامه پنج ساله برای مدیران مدارس، گفت: برنامه ۵ ساله باید نصب العین همه باشد که طراحی و نهایی شدن آن سه سال به طول انجامید و بسیاری از کارشناسان برای آن زحمت کشیدندو از نظرات مسئولان مدارس نیز در این برنامه استفاده شد.

حجت الاسلام فاضل با تشکر از زحمات خانم حسینی واعظ و تیم همراه ایشان در اعتلای حوزه علمیه خواهران گلستان، گفت: حوزه‌های علمیه باید نظام را تقویت کنند؛ برنامه ۵ ساله برای ما الویت اول است و در این برنامه، تدوین نظام جامع تعلیم و تربیت بسیار مهم است که باید تا پایان سال 1402 ابلاغ شود و سرلوحه تمام کارهای ما در نظام تعلیم و تربیت حوزه‌های علمیه خواهران قرار گیرد.

وی ادامه داد: به دنبال نظام جامع تعلیم و تربیت، نظام پژوهش و فرهنگی و تبلیغ است که هر یک از این نظامات عِدل یکدیگرند؛ بنابراین، اگر معتقدیم که خواهران طلبه باید در جایگاهی قرار گیرند که بتوانند امورات مربوط به خود را مدیریت کرده و مرجعیت پیدا کنند، گذراندن دروس سطح 2 کافی نیست و باید به سوی توسعه در سطح سه و چهار و با تنوع در گرایشات و رشته‌ها حرکت کنیم.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور ابراز کرد: رشته‌های جدیدی در حوزه‌های علمیه خواهران متناسب با نیاز جامعه مثل مشاوره یا تربیت کودک شکل می‌گیرد و استقبال زیادی از آنها می‌شود، در حالی که در حوزه‌های علمیه دانش‌های رئیسه همچون فقه، اصول، تفسیر، تاریخ، فلسفه و حکمت داشتیم و اگر مدیران و اساتید دروس اصلی را در حوزه خوب می‎شناساندند، ذائقه طلاب نسبت به فقه و اصول بهتر بود.

حجت الاسلام فاضل اضافه کرد: علی رغم اینکه ما باید فقه و اصول را بیاموزیم باید با تراث گذشته ارتباط برقرار کنیم و بدانیم در قرن هفت و هشت چه اتفاقی افتاده بود؛ گاهی نیاز است برای مهندسی رشته بطور جدی بیندیشیم و رشد متوازنی در حوزه های علمیه خواهران از علوم جا بیفتد.    

وی افزود: در حوزه‌های علمیه خواهران، همانطور که به مشاور نیاز داریم، به فقیهان، فیلسوفان خبره، محدثین و محدثات، مفسرین و مفسرات و رشته های دیگر نیز نیاز داریم و همراهی و هم‌آهنگی مدارس و مراکز مدیریت استان و ستاد می تواند به پیشرفت برنامه کمک کند.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور گفت: برای اینکه بتوانیم ارتباط حوزه و مردم را حفظ کنیم، باید بصورت هیئت امنایی اداره شود؛ اعضای هیئت امنا نیز به حَسَب افراد، مشاغل و استعداد متفاوتند که به این معناست حوزه‌های علمیه مثل سابق باید با مردم در ارتباط باشند.

حجت الاسلام فاضل با اعلام اینکه 2500 طلبه آقا و خانم در طرح آمین به نظام کمک می‌کنند و تقریبا ۸۰ درصد آنان از بانوان هستند، خاطرنشان کرد: حوزه علمیه خواهران که از دست‌آوردهای انقلاب اسلامی است، باید دستاوردهای خود را در معرض دید همگان قرار دهد که هر طلبه و حوزه علمیه می‌تواند تبدیل به پایگاه امنیت‌بخشی برای جمهوری اسلامی شود.

گفتنی است، بازدید از مدرسه علمیه حضرت صدیقه فاطمه(س) گرگان و نشست با کارکنان مدیریت حوزه علمیه خواهران این استان از دیگر برنامه های سفر حجت الاسلام فاضل بوده است.