رئیس اندیشکده زن و خانواده دانشگاه امام حسین(ع):
روایتگری از نقشهای بیبدیل زنان در کنشگری اجتماعی است
پنجشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۵۷:۰۲به گزارش روابط عمومی حوزه علمیه خواهران گلستان، چهارمین پیش نشست علمی همایش هویت عصری زنان در آینه قرآن و حدیث با موضوع «مبانی کنشگری زنان» با مشارکت مدارس علمیه سعدیه رامیان، الزهرا(س) گنبد، فاطمه الزهرا(س) بندرترکمن و صدیقه فاطمه(س) گرگان به صورت مجازی برگزار شد.
در این نشست، خانم مینو اصلانی بیان کرد: کنشگری اجتماعی موضوعی جامعهشناختی است و در ادبیات فلسفی و جامعهشناسی غرب به آن پرداخته شده به طوری که گاهی به کنش وبری ماکس وبر معروف است.
وی، به تعریف کنشگری اشاره کرد و افزود: کنشگری به نوعی پرهیز از انفعال است و هر نوع حضور فعال و توام با دغدغه را شامل میشود.
رئیس اندیشکده زن و خانواده دانشگاه امام حسین(ع) ادامه داد: در انقلاب اسلامی، ریشه این نوع رفتار، کنشها و واکنشها به حضور انسان در روی زمین برمیگردد که انسان «کلکم راع و کلکم مسئول» به دنیا میآید و اگر خلاف این فطرت الهی عمل کند، غیرطبیعی است.
خانم اصلانی با استناد به آیه 71 سوره توبه «والمؤمنون والمؤمنات بعضهم أَولياء بعض يأمرون بالمعروف و ينهون عن المنكر و یقيمون الصّلاه و يؤتون الزّكاه و يطيعون الله و رسوله أُولئك سيرحمهم اللَّه إنّ اللَّه عزيز حكيم»، این آیه را مبین ظهور انسانها در بین اجتماع دانست و تشریح کرد: اگر انسان در جامعه ظهور و بروزی نداشته باشد، گویی مرده متحرک است.
وی با بیان اینکه ویل دورانت در کتاب تاریخ تمدن یکی از قوانین برتر جامعه اسلامی را مورد بررسی قرار داده است، اذعان کرد: قانونی مانند امربهمعروف و نهیازمنکر بالاترین سطح کنشگری اجتماعی است و جامعه غربی از آن تهی بوده و افراد هیچگونه احساس مسئولیتی نسبت به هم ندارند اما در کشور اسلامی اگر دختری مورد خشونت قرار میگیرد، غیرت و مردانگی الهی جوانی باعث میشود که جان خود را فدا کند و کنشگری به موقع و به هنگام را نشان دهد و به منصه ظهور برساند.
مدرس دانشگاه افزود: عدم کنشگری اجتماعی، انسان را سطحینگر تربیت میکند و توجه او به حاشیههای کم اثر زندگی معطوف میشود و فرد را به سوی مسیر فردگرایی سوق میدهد؛ بنابراین، نداشتن کنش اجتماعی و به تعبیر قرآن امربهمعروف و نهیازمنکر سطحینگری را در جامعه تقویت کرده و سبب میشود که جامعه به سمت فردیت و لذتهای ساحت تک فردی سوق یابد.
خانم اصلانی، روایتگری را از نقشهای مهم و بیبدیل زنان در کنشگری اجتماعی دانست و خاطرنشان کرد: روایتگری سبب انتقال فرهنگها، ارزشها و تجارب برای نسل آینده میشود، لذا، حضرت زینب(سلاماللهعلیها) آن حادثه عظیم و واقعه مهم بشری را با مدیریت به هنگام و به فراخور زمان، مکان و شرایط روایتگری میکنند.
وی خاطرنشان کرد: اگر زنان بخواهند در آینده کنشگری فعال داشته باشند، باید از روایتگری آغاز کرده و ارزشها و واقعیتها را آنچنان که هست، انتقال دهند زیرا امروزه واقعیتها آنگونه که هست منعکس نمیشود و بر مبنای نظر دشمن رقم میخورد، به عنوان مثال: اگر گروه جنایتکار داعش که با پشتیبانی آمریکا و استکبار جهانی و رژیم صهیونیست شکل گرفته است برای نسل آینده درست تبیین نگردد، نوع دیگری روایت خواهد شد.
رئیس اندیشکده زن و خانواده دانشگاه امام حسین(ع) با اشاره به اینکه نگاه جدیدی در قالب کنشگری اجتماعی باید ارائه شود، تأکید کرد: زنان با هویت، موقعیت و جایگاه خویش آشنا شوند و از طریق قالب جدید مفاهیم عمیق، انسانساز، هدایتگر و آرامشبخش را به نسل جدید انتقال دهند.
خانم اصلانی ادامه داد: اگر زن در ساحت هستیشناسی، انسانشناسی و معادشناسی با موقعیتی که در عالم خلقت و روند جامعهسازی، جامعهپردازی و تمدنسازی دارد، آشنا شود از لحاظ کنشگری فعالتر عمل خواهد کرد.