معاون پژوهش موسسه آموزش عالی حوزوی الزهراء(س) گرگان:
نابرابری اجتماعی و شکاف طبقاتی مهمترین عامل در پیدایش شبهات است
دوشنبه ۹ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۱۸:۵۲به گزارش روابط عمومی حوزه علمیه خواهران گلستان، خانم ضیاحسینی در مراسم طلیعه حضور طلبههای پایه اول مؤسسه آموزش عالی حوزوی الزهراء(سلاماللهعلیها) گرگان، طلبهها را مرزبانان عقاید دینیِ و امنیت روحی-روانی دانست که آرامش را برای جامعه به ارمغان آورده و باید با قوت و قدرت علمی در میدانهای بحث و گفتگو حاضر شوند.
وی افزود: قرآن کریم یکی از علتهای هدایتناپذیری اقوام مختلف را وجود شبهه دانسته است، گاهی شبهات چنان در جان آنان رسوخ میکرد که در مقابل مطمئنترین استدلالها تسلیم نمیشدند.
معاون پژوهش موسسه آموزش عالی حوزوی الزهراء(سلاماللهعلیها) گرگان با بیان اینکه درعصر حاضر با انبوهی از شبهات روبرو هستیم، گفت: گاهی با خرافهانگاری اعتقادات دینی، ناسازگاری عقل و علم، وجود تبعیض جنسیتی در دین و زیر پاگذاشتن حقوق زنان، ایجاد تقابل بین قومیت و نژاد و باورهای دینی و تعارض در معارف و مسائل دینی، بنیانهای عقیدتی و رفتارهای دینی را به چالش میکشد.
خانم ضیاحسینی اضافه کرد: گسترش وسایل ارتباط جمعی بهویژه فضای مجازی بخش عظیمی از جامعه را با شبهات درگیر کرده و به خاطر جذابیتی که این فضا داشته، پیام به شکلهای مختلف کتبی، صوتی و تصویری ارسال میشود، به طوری که زندگی دومی را برای افراد جامعه فراهم کرده و گاهی بدون اطمینان از صحت و سقم پیام، آن را نشر میدهیم.
وی خطاب به طلاب تأکید کرد: متولیان امور دینی از جمله حوزویان تلاشی جامع در راستای پاسخگویی به شبهات داشته باشند و با توانمندی، آمادگی و به صورت اقناعگرایانه و مستند پاسخ دهند؛ زیرا عامه مردم به خاطر ضعف فکری زمینه پذیرش این شبهات را دارند و هر چه معرفت دینی و آگاهی اجتماعی بیشتر باشد، مانع پذیرش شبهه خواهد بود.
استاد حوزه خواهران، شبهه را امر مهم و خطاانداز در مواجهه با مفاهیم دینی دانست که توسط عوامل بیرونی یا هر عامل دیگری برای شخص بوجود میآید و ادامه داد: شباهت داشتن به حق از ویژگیهای شبهه است که به باطل لباس حق میپوشاند؛ وقتی آیه قرآن، روایت یا نام بزرگان در متن شبهه قرار گیرد، نوعی باورپذیری و اطمینان به وجود میآید و سخن باطل را به بزرگان علم و دین نسبت میدهند یا حق را تحریف معنوی میکنند.
خانم ضیاحسینی، به بیان تفاوت شبهه و پرسش و سؤال پرداخت و گفت: هدف از پرسش یا استفهام، طلب فهم یا دانائی است اما شبهه بهدنبال پوشاندن حقیقت، به خطر انداختن و به چالش کشیدن مخاطب است.
وی، وجود جریانهای انحرافی، طرح مباحث تخصصی دینی در سطح جامعه و عموم افراد، نابرابری اجتماعی و شکاف طبقاتی را از جمله بسترها و زمینههای شکلگیری شبهه برشمرد.
مبلغ فعال حوزه، نابرابری اجتماعی و شکاف طبقاتی را عامل مهمی در پیدایش شبهات دانست و گفت: زمانی که فاصله زیاد شود، عدالت خداوند مورد سؤال قرار میگیرد و انسانهایی که درگیر مسائل اقتصادی هستند و در سطح پائینی از نظر توانائی مالی قرار دارند، راحتتر میپذیرند.
خانم ضیاحسینی خاطرنشان کرد: کسی که در معرض شبهات است، هرچه از نظر ادراک، شناخت، فهم، تحلیل و دانش دینی ضعیفتر باشد، تأثیر شبهه بیشتر است و علاوه بر ایمان و اعتقادش، داشتن فکر نقادانه، شخصیت فکری مخاطب، میزان معلومات او، سن، تحصیلات، شرایط محیطی و پیرامون وضعیت روحی بر پذیرش تأثیر دارد.
وی، پاسخ نقضی و حلی؛ روش مطالبه دلیل و مستند را از راههای پاسخیابی شبهات معرفی کرد و گفت: برای پاسخ حلی دانش و تخصص لازم در مورد شبهه ضروری است و علاوه بر آن مهارت مخاطبشناسی، شبههشناسی، شناخت جریانهای فکری و بستر شکلگیری شبهات، مهارت کشف مسئله و مهارت اقناعگری لازم است.