مشاور مرکز تخصصی الزهراء(س) گرگان:
سوابق افراد معیار حق بودن نیست
چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۲۲:۳۶:۱۹به گزارش روابط عمومی حوزه علمیه خواهران گلستان، خانم زهرا علاءالدین در ویژه مراسم دهه فجر و گرامیداشت یاد امام خمینی(رحمهاللهعلیه) که با حضور کارکنان، طلاب مجموعه حوزوی الزهراء(سلام الله علیها) گرگان برگزار شد، پیرامون موضوع «امام خمینی(رحمهاللهعلیه) تجلی جاءالحق و زهق الباطل)» گفت: حق به معنای ثابت و باقی است؛ لذا خدا و هرچه از سوی او باشد، حق است.
وی با بیان اینکه برای آیه شریفه «جاء الحق و زهق الباطل» مصادیقی همچون ظهور اسلام، ورود به مدینه، فتح مکه و شکستن بتها است که در همهی آنها باطل شکست خورده است، افزود: آیه دارای مفهوم گستردهای است که فنای باطل و بقای حق را نوید میدهد.
مشاور مرکز تخصصی الزهراء(س) گرگان تصریح کرد: بقای حق و نابودی باطل، یک سنت و قانون الهی است، نه پنداری و تصادفی، هرچند پیروان حق کم و طرفداران باطل زیاد باشند؛ زیرا حق همچون آب، ثابت و ماندگار و باطل مانند کف، ناپایدار و فانی است.
خانم علاءالدین خاطرنشان کرد: در بعضی از روایات این آیه به قیام حضرت مهدی(عجلاللهتعالیفرجهالشریف) تفسیر شده است که مفهوم این احادیث انحصار معنی وسیع آیه به این مصداق نیست؛ بلکه قیام امام از روشنترین مصداقهای آن است که نتیجهاش پیروزی نهایی حق بر باطل در سراسر جهان است.
وی ادامه داد: این یک قانون کلی الهی و تخلف ناپذیر آفرینش در هر عصر و زمانی است که مصداقی دارد که پیروزی پیامبر(صلواتاللهعلیه) بر لشکر شرک و بتپرستی و همچنین قیام امام مهدی(عجل اللهتعالی) بر ستمگران و نیز قیام امام خمینی(رحمهاللهعلیه) از چهرههای روشن این قانون عمومی است.
استاد حوزه با استناد به کلامی از امام علی(علیهالسلام) به ضرورت تشخیص حق از باطل اشاره کرد و گفت: تمام انسان ها طالب سعادتند هستند و سعادت در گروه حقمحوری است؛ بنابراین حق را از باطل باید شناخت، در غیر اینصورت باطل به صورت حقنما جلوه میکند؛ زیرا جهان آمیزهای از حق و باطل است.
خانم علاءالدین به بیان معیارهای شناخت حق پرداخت و افزود: نخستین معیار شناخت حق از باطل، عقل است؛ خداوند انسان را موجودی متفکر آفریده و برای شناخت حق و حقیقت، عقل را به وی عطا کرده است و در سراسر قرآن همه انسانها را به تفکر، تعقل و تدبر خوانده است.
وی، شناخت حق در مقایسه با باطل را یکی دیگر از معیارهای شناخت دانست و گفت: شناخت هر چیزی، آگاهی و اطلاع از ویژگیهای ضد آن چیز است و جمله حکیمانه «تعرف الاشیاء باضدادها» به این نکته اشاره دارد؛ بنابراین با شناخت ویژگیهای هریک از حق و باطل، میتوان دیگری را شناخت.
مشاور مرکز تخصصی الزهراء(س) گرگان، سودمندی، مطابقت با فطرت، ماندگاری و مشاهده را از ویژگیهای که قرآن کریم برای حق بیان کرده است، برشمرد.
خانم علاءالدین در بحث از ویژگیهای حق به بیان معنای سودمندی و اصلاحگری پرداخت و اظهار کرد: حق، امری صالح است و افزون برصالح بودن و دوری از فساد و تباهی، موجب اصلاحات نیز میشود.
وی در پایان سخنان خود با استناد به سخن امام علی(علیهالسلام) «ان دین الله لاتعرف بالرجال بل بآیه الحق و اعرف الحق تعرف اهله» تاکید کرد: نباید انسانها را حتی با بهترین سوابق، معیار شناخت حق قرار داد؛ زیرا معیار حق، دین خدا است و شناخت حق و حقیقت نیاز به اندیشه دارد؛ لذا شخصیتها و تفکر آنها را باید با معیار و ملاک حق سنجید که قیام امام خمینی(رحمهاللهعلیه) مصداق این سخن است.