کد مطلب: 114735 تعداد بازدید: ۲۸۱

مسئول پاسخگویی به مسائل شرعی بانوان دفتر مقام معظم رهبری:

علم و معرفت سلاح جهاد فکری است

پنجشنبه ۴ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۱۹:۱۷
مسئول پاسخگویی به مسائل شرعی بانوان دفتر مقام معظم رهبری گفت: سلاح در میدان جهاد فکری، عقیدتی و فرهنگی، علم و معرفت است نه توپ و تفنگ؛ و رهبران، مربیان و مدیران باید در ابتدا سلاح تامین کرده، سپس به ایفای نقش بپردازند که نمی‌توان در چارچوب دستورالعمل‌ها عمل کرد.

به گزارش روابط عمومی حوزه علمیه خواهران گلستان، خانم طاهره سادات موسوی در نشست مدیران مدارس علمیه خواهران گلستان پیرامون «بررسی نقش عقلانیت در پیشرفت اهداف حوزه‌های علمیه خواهران» سخن گفت و در مقدمه سخنان خود بیان کرد: گویندگان، خطبا و مبلغان آغاز سخنان خود را با دعاها و روایت‌هایی آغاز می کنند که صرفا تیمن و تبرک است و معنایی پشت آن نهفته نیست، اما نکات تربیتی نیز باید موردنظر باشد که به عنوان تذکری و تربیتی استفاده کنید.

وی با قرائت فرازی از دعای امام زمان(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) برای اقشار مختلف جامعه «الهی اَکْرِمْنا بِالْهُدی وَالاِْسْتِقامَةِ وَسَدِّدْ اَلْسِنَتَنا بِالصَّوابِ وَالْحِکْمَةِ وَامْلاَْ قُلُوبَنا بِالْعِلْمِ وَالْمَعْرِفَةِ» توضیح داد: مسیر هدایت و استقامت‌ورزی موجب کرامت انسان می‌شود؛ به این معنا؛ کرامتی که برای انسان مفروض انسان است نه «انسان به ما هو انسان» بلکه انسانی که در مسیر هدایت استقامت ورزد.

مسئول پاسخگویی به مسائل شرعی بانوان دفتر مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) با استناد به فراز «وَسَدِّدْ اَلْسِنَتَنا بِالصَّوابِ وَالْحِکْمَةِ» توضیح داد: لسان امانت‌الله است و انسان اجازه ندارد هرجایی از آن استفاده کند، در غیراینصورت لغو خواهد بود که مومنین در قرآن اینگونه توصیف می شوند: «وَالَّذِينَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ؛ و آنان که از لغو و سخن باطل اعراض و احتراز می‌کنند».

خانم موسوی به معنای «لغو» اشاره کرد و توضیح داد: سخن لغو به معنای سخن بی‌دلیل و بدون پشتوانه علمی و استحکامی است؛ بنابراین، لغو به معنای بیهودگی و ناسزاگفتن نیست.

وی در توضیح «وَامْلاَْ قُلُوبَنا بِالْعِلْمِ وَالْمَعْرِفَةِ» با بیان اینکه قلب و زبان لازم و ملزوم یکدیگر هستند، گفت: قلبی که مملو از علم و معرفت و زبانی که سخنگوی دل انسان باشد، به طور قطع، با ثواب و حکمت سخن خواهد گفت؛ از این روی، باید لوازم آن را بدست آورد و در این راه کوشید زیرا دل ظرف خداوند است و نباید غیر از علم و معرفت در آن جای داد.

استاد حوزه با اشاره به هویت افراد، انسان‌های دارای مراتب و مدارج بالا را با دو شخصیت حقیقی و حقوقی معرفی کرد و توضیح داد: شخصیت حقیقی افراد موجب دریافت مسئولیت‌ها می‌شود زیرا مسئولیت‌های مهم صلاحیت‌های خاص را نیاز دارد.

خانم موسوی، شناسایی نقش‌ها و ایفای آن در دایره مسئولیت را مهم دانست و اظهار کرد: مدیران حوزه‌های علمیه نقش هدایت و رهبری افراد تحت تکفل خود را به عهده دارند و از طرفی، رهبری جامعه دینی به حوزه‌های علمیه سپرده شده است؛ تا زمانی که نقش و دایره مسئولیت شناخته نشود، ایفای نقش تحقق پیدا نمی‌کند.

وی تاکید کرد: باید به طلاب علوم دینی ارتزاق فکری و رهبری کرد؛ موفقیت در هر موسسه، شرکت و خانواده نشان از مدیر توانا و خوب دارد و نیز بالعکس آن، زیرا افراد تحت تکفل یک مجموعه از مدیر خود نقش می‌پذیرند.

مسئول پاسخگویی به مسائل شرعی بانوان دفتر مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) با بیان این‌که تفکرات هر انسان در تمام مسائل همچون اعتقادی، سیاسی و دینی و... به طور طبیعی به سایر افراد القاء می‌شود، بیان کرد: مدیر توانا تغذیه فکری مناسب به افراد می‌دهد و چراغ عقل آنان را روشن می‌کند.

خانم موسوی با تاکید بر اینکه باید راه فکر کردن و درست اندیشیدن را آموزش داد، و شرایط زمان و جامعه را درک کرد، در ادامه به ذکر انواع جهاد پرداخت و توضیح داد: زندگی انسان نوعی جهاد است و جهاد تنها حضور در میدان جنگ نیست بلکه بالاتر از میدان جهاد جنگ، میدان فکری و فرهنگی است که باید عملا در میدان جهاد فکری در نبرد باشیم؛ البته انسان تا خود مسلح نباشد، نمی توان جهاد کند.

وی خاطرنشان کرد: سلاح در میدان جهاد فکری، عقیدتی و فرهنگی، علم و معرفت است نه توپ و تفنگ؛ و رهبران، مربیان و مدیران باید در ابتدا سلاح تامین کرده، سپس به ایفای نقش بپردازند که نمی‌توان در چارچوب دستورالعمل‌ها عمل کرد.

استاد حوزه با توصیه بر مراقبت از سلاح ایدئولوژیکی که باید آن را بدرستی رهبری کرد، و اینکه مدیران حوزه علمیه نقش مهم هدایتی و رهبری را دارند، افزود: زمانی که در این نقش قرار گرفتید مصداق (مداد العلماء افضل من دماءالشهداء) قرار می‌گیرید زیرا خط فکری مسیر سلاح را مشخص می‌کند مثل اینکه دشمن درون خانه است و آن دشمن درونی، دشمن فکری است که تشخیص نمی‌دهیم سلاح را در کجا نگه داریم.