معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران گلستان:
حفظ کرامت انسانی زن و استحکام خانواده منافاتی با حضور اجتماعی بانوان ندارد
سه شنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۴۴:۱۰به گزارش روابط عمومی حوزه علمیه خواهران گلستان، خانم صدیقه بهرامی در سومین پیش نشست اولین همایش ملی «نقش بانوان در تدوین تمدن نوین اسلامی با رویکرد الگوی سوم» که بصورت مجازی در شهرستان گرگان برگزار شد، حول محور «تبیین مبانی فکری حضرت امام خمینی(رضواناللهعلیه) و مقام معظم رهبری حضرت آیتالله العظمی خامنهای(مدظلهالعالی) در ارتباط با زن و خانواده» سخن گفت.
وی با اشاره به نقشههای دشمنان در ترویج نگاه ابزاری به بانوان و فروپاشی نظام خانواده و بهرهکشی ارزانقیمت از زن با استفاده از دو عنصر «لذتجویی و هوسرانی»، بیان کرد: دشمنان با متحجر و عقبمانده نشاندادن اسلام از مقتضیات زمان و مکان، آسیبهای بسیاری را به جوامع مختلف از جمله ایران وارد کردهاند، از جمله؛ طلاق، فروپاشی خانوادهها، بیماریهای روانی، بیکاری گسترده مردان، بهرهکشی از زن در حوزههای اجتماعی بهویژه درآمدزایی اقتصادی، قاچاق زنان، و بسیاری موارد دیگر.
معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران گلستان به بیان راهکارهایی در این زمینه پرداخت و عنوان کرد: باید تصویر درست ایدئولوژی اسلام که همان چگونه زیستن و سبک زندگی اسلامی است؛ نسبت به زن با تکیه بر نظرات اندیشمندان مسلمان ارائه شود و حقایق و لایههای منحط و کاسبکارانه آیین غرب در ارتباط با زن و آثار آن بر خانواده آشکار شود تا وجدان جهانی انسانیت بیدار گردد.
خانم بهرامی با نقل فرمایشی از امام خمینی(رضواناللهعلیه) پیرامون نقشآفرینی و جایگاه بانوان در تاریخ ایران گفت: امام با تاکید بر نقش مادری زن در خانواده، زن را چون قرآن و انبیاء، انسانساز میداند که سعادت و شقاوت کشورها به وجود زن بستگی دارد زیرا با تربیت صحیح خود کشور را آباد میکند.
وی خاطرنشان کرد: در نظر امام خمینی(رضواناللهعلیه)و مقام معظم رهبری(مدظلهالعالی)بحث از زن همتراز و توام با بحث خانواده به عنوان هسته اصلی و سلول بنیادین بافت جامعه، یک نظام و منظومه فکری در هم تنیده است که این دیدگاه در پی رسالتِ ایجادِ تمدنِ نوینِ اسلامی و ارائه الگوی سوم از زن، باتکیه بر جایگاه او در خانواده است.
استاد حوزه اضافه کرد: این منظومه با بهرهمندی وافر از ثقلین؛ کوثر زلال معارف اسلامی و با تعمق و تأملی پویا و مجتهدانه در این میراث گرانقدر، درک درست و روشنی از زن را در هزاره سوم به دست میدهد که موجب احیای کرامت و شخصیت زن است.
خانم بهرامی با اشاره به هدفمندی خلقت و اینکه تمام موجودات متناسب با غايت خود و غايت كلي خلقت آفريده شدهاند، توضیح داد: در نظام فکری رهبران کشور ما، موقعيتهاي متمايز اجتماعي ملاك برتري و ارزشمندي نيست بلکه ضرورت حيات دنيوي و مادی است؛ برخلاف دیدگاه مدرنیسم که غايت حيات را تنعم دنيوي و بهرهگیری مادی و ارزشمندي را به ثروت، قدرت و منزلت اجتماعي تعریف میکند.
وی با تشریح دیدگاه مادیگرایانه مدرنیسم بیان کرد: حفظ منزلت و کرامت انسانی زن و استحکام خانواده منافاتی با حضور اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و... زن و نقش او در خانواده در راستای ایجاد توسعه و پیشرفت در جامعه ندارد و مبانی آموزههاي معرفتي، اصول اخلاقي، قواعد و احكام حقوقي برخاسته از آن ثابت هستند و این راز ماندگاری دین است.
معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران گلستان با استناد به آیات قرآن کریم به توضیح پیرامون محوربودن انسانیت بین زن و مرد پرداخت و گفت: ساختها و مسئوليتها هماهنگ با استعدادهای تکوینی هويت زنانگی و مردانگی و واقعيت وجودي هر یک تعیین میشود و از حقوق یکسان انسانی برخوردارند، براساس آموزههای قرآنی، آنچه مسجود ملائکه قرار گرفته و معلم فرشتگان شده، جان انسانی است نه جنس خاص و این جان و نفس و روح بین مرد و زن تقسیم نمیشود.
خانم بهرامی تاکید کرد: در راستای توانمندسازي زنان در جهت توسعه جامعه دینی، باید از حضور بهينه، مؤثر و مفيد آنان با در نظر گرفتن مزيتهاي ويژه و مطابق با شرايط جنسي و کرامت زن در صحنههاي توسعه بهرهمند شد.
وی با نفی تشابه حقوق زن و مرد نه نفی اشتراکات آنان، عنوان کرد: در اسلام، براى فعّاليت زنان، دو عرصه معيّن شده است؛ اوّل، عرصه تكامل و رشد معنوى خودِ زن، که زن و مرد در اين بخش، هيچ تفاوتى در ميدان رشد و تكامل معنوى ندارند و هر دو میتوانند به عاليترين مقامات از لحاظ معنوى برسند.
استاد حوزه افزود: در عرصههای اجتماعی، سیاسی، علمی و اقتصادی، زنان مانند مردان میتوانند به اقتضاء لطافت جسمانی و روحی، برای کسب مدارج و امتیازات تلاش کرده اما نباید کارهایی به او تحمیل شود که مطابق بافت مردان است زیرا اسلام اين مسئله را توصيه نمیكند؛ چنان كه منع هم نمیكند.
خانم بهرامی در پایان گفت: زن با نقاط قوّت زنانه خود كه خداى متعال در وجود او به وديعه گذاشته، همراه با ايمان عميق، عفت و پاكدامنى و در عین حال محبت و احساسات زنانه مىتواند در جامعه نقشی استثنايى ايفا كند که هيچ مردى قادر به ايفاى چنين نقشى نيست؛ بنابراین با نگاه ابزاری به زن، نمىتوان اساس هويت زنانه را در منطق اسلام و در نظر اسلام درك كرد.