کد مطلب: 109178 تعداد بازدید: ۲۷۸

ابعاد علمی عصر امام صادق(ع) در مدرسه علمیه الزهراء(س) گرگان بررسی شد

یکشنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۰۹:۵۹
ابعاد علمی عصر امام صادق(ع)، با حضور جمعی از طلاب و کارکنان مدرسه علمیه الزهراء(س) گرگان بررسی شد.

به گزارش روابط عمومی حوزه علمیه خواهران گلستان، حجت الاسلام و المسلمین دکتر رسول مزرعی در نشست علمی و معرفتی با عنوان «شیوه های مناظره امام صادق(ع)با نمایندگان فرق و مذاهب» که از سوی مدرسه علمیه الزهراء(س) گرگان بصورت مجازی برگزار شد، بیان کرد: امام صادق(ع) در بین ائمه معصومین(علیهم السلام) بهترین شرایط را برای تربیت شاگرد و بیان اصول و فروع دین داشتند.

وی افزود: در عصر امام صادق(ع) چون زمان انتقال خلافت از بنی امیه به بنی عباس بوده فرصت خوبی برای ایشان پیش آمد تا اصول مذهب شیعه را در قالب مناظره، احادیث و روایاتی بیان کند و به همین علت  به عنوان رئیس مذهب جعفری معرفی شد.

مدیر مدرسه علمیه امام خمینی(ره) ادامه داد: ایجاد گروه های مختلف کلامی و فقهی در آن زمان موجب شد تا امام صادق(ع) با آنان به بحث، گفتگو و مناظره پرداخته و بدلیل مباحثات و احتجاجات فراوان، حقانیت شیعه را در قالب احادیث و مناظره بیان می­کرد.

حجت الاسلام مزرعی، تربیت چهار هزار شاگرد را از مهمترین فعالیت های امام صادق(ع) برشمرد و گفت: شاگردان خود را در هر علمی، متخصص و برای مناظره با ادیان، فرق مختلف و افراد مادی گرا می‌فرستادند.

وی ترجمه آثار فلسفی و کلامی در ادیان دیگر را از دیگر فعالیت‌های عصر امام صادق(ع) دانست و به روشهای مناظره ایشان اشاره کرد و گفت:  مناظره در قرآن کریم به سه روش حکمت یا برهان، جدل احسن، خطابه که همان موعظه است، صورت می‌گرفت.

مدیر مدرسه علمیه امام خمینی(ره) گرگان به بحث پیرامون جدل احسن پرداخت و توضیح داد: در جدل احسن از مقدمات خود فرد بر علیه خود و برای اثبات حق استفاده می‌شد؛ بنابراین جدل غیراحسن مغالطه و صحیح نیست.

حجت الاسلام مزرعی تصریح کرد: مادی گرایان در مناظره به ماده استناد می‌کردند اما امام صادق(ع) از برهان انّی برای پاسخگویی، اصلاح و ارشاد استفاده می­کردند، همچنین ائمه معصومین(علیهم السلام) نیز این شیوه را انجام می­دادند.

وی در پایان به نمونه هایی از مناظرات امام صادق(ع) اشاره و تاکید کرد: هدف اهل بیت(علیهم السلام) از مناظره آگاه شدن مردم و تاثیر مطلوب برآنان بوده است و بر رفتن فرزندان نزد افراد منحرف منع می‌کردند.