کد مطلب: 108594 تعداد بازدید: ۳۰۱

مسئول نظارت و ساماندهی حوزه¬¬ علمیه خواهران گلستان:

وفاق ملّي مهم‌ترين گام جامعه برای کامیابی است

جمعه ۱۴ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۴۹:۲۵
مسئول نظارت و بازرسی حوزه¬¬ علمیه خواهران استان گلستان گفت: در متون مقدس اسلامْ وفاق ملّي مهم‌ترين گام جامعه برای کامیابی خود بوده و علت پراکندگی نابخردی و فقدان عقل می باشد.

به گزارش روابط عمومی حوزه علمیه خواهران گلستان، خانم مهدیه محمدی در نشست علمی-معرفتی با عنوان "جایگاه عقل و عقلانیت در اندیشه سیاسی امام خمینی(ره)" که از سوی مدرسه علمیه الزهراء(س) گرگان با حضور شماری از کارکنان و اساتید این مدرسه برگزار شد، بیان کرد: در متون قدسي اسلام، جامعه نظام‌مند رهبر و رهرواني در صراط مستقيم‌ دارد.

وی افزود: آنچه نظام سياسي يك ملّت را در پرتو تديّن مُتَمدّن و مَدَنيّتِ آن را در ظلّ ديانت او تأمين کرده  علمِ­صائبْ، عقلِ ناصح و عمل صالح است.

مسئول نظارت و بازرسی حوزه­­ علمیه خواهران استان گلستان با استناد به آیه 8 سوره مبارکه حج در مورد علم وعقلِ رهبران جامعه بشري تصریح کرد: متبوعان جامعه بايد عالم و عاقل بوده تا كسي را گمراه نكنند زیرا پيروانِ نادانْ رهبري جاهل را نيز مي‌پذيرند، بنابراین چنين نظام سياسي، بر فرض مقبوليّت، فاقدِ مشروعيتْ است.

خانم محمدی اضافه کرد: رهنمودهاي سودمند قرآنی، عقل‏مداري اسلام و نشر عقلانيت در زندگي است؛ بنابراین تكفير پيروان اهل‏بيت(عليهم‌السلام) به صرف تهمت‏هاي ناروا بر خلاف دستور صريح قرآن بوده كه تبيّن و پژوهش قبل از اقدام به عمل ضروری است.

وی، عقلانيت را عامل كمالِ نفس، تحكيم امور، سرچشمه خيرات و نيكي‌ها، اصلاح تمام امور، برترين هادي و راهنما و بهترين عامل براي اجتناب از زشتی‌ها دانست.

استاد حوزه با استناد به کلام امام علی(ع) به مالک اشترکه می فرمایند: «ولا تشرف نفسه علي طمع» خاطرنشان کرد: احساسات غيرمنطقي و عواطف خلاف عقلي در اسلام به شدت نكوهيده و در امر قضا، منشأ وهن و بي‌عدالتي است.

خانم محمدی، باور جاهلي، رفتار جاهلي، تعصّب جاهلي، حكم و قضاي جاهلي را از اقسام جاهلیت برشمرد و گفت: در برابر دستگاه قضايي هماهنگ با عقل و نقل مستند به وحي، حكم جاهلي قرار دارد، چنان‏كه در مقابل اخلاق عقلاني و وحياني، اخلاق جاهلي و در برابر سنّت‏هاي عقلي و نقلي كاشف از اسلام، سنّت‏ها و تعصّبات جاهلي و در مقابل باورها و اعتقادات حقّ، اعتقادات جاهلي قرار دارد.

وی امام خمینی(ره) را مصداق بارز عقل نظری و عقل عملی دانست و افزود: عقل نظري امام امت، ادراک و انديشه و عقل عملي ایشان اراده و انگيزه است.

استاد حوزه به مصادیق عقلانیت حضرت امام(ره) اشاره کرد و گفت: قيام در راه حق اولین مصداق عقلانیت حضرت امام(ره) بوده که از كامل‌ترين ويژگي‌هاي بشري، قيام به معناي حركات و افعال انساني در مسير هدايت و رضاي الهي است.

محمدی اظهار کرد: رفتار بر اساس توحيد و حالت فعّال در مقابل شرك و کفر از برترين حالات و بهترين سبب براي رسيدن به كمالات است.

وی، استقلال  فکری و عملی و انجام عمل احسن را از مصادیق دیگر عقلانیت امام خمینی(ره) دانست و گفت: عمل احسن، عمل عاقلانه‌اي كه در مسير طاعت الهي باشد.

استاد حوزه در پایان افزود: در متون مقدس اسلامْ وفاق ملّي مهم‌ترين گام جامعه برای کامیابی خود بوده و علت پراکندگی نابخردی و فقدان عقل می باشد.