کد مطلب: 106656 تعداد بازدید: ۳۰۴

مسئول پاسخگویی به سوالات شرعی بخش بانوان در دفتر مقام معظم رهبری:

همه موجودات، مظهر اسمی از اسماء پروردگار هستند

جمعه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۷:۵۵:۱۲
مسئول پاسخگویی به سوالات شرعی دفتر مقام معظم رهبری گفت: همه موجودات، مظهر اسمی از اسماء پروردگار هستند.

به گزارش روابط عمومی حوزه علمیه خواهران گلستان، خانم سیده طاهره موسوی در سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم که به مناسبت ماه مبارک رمضان از سوی مدرسه علمیه عالی الزهرا(س) گرگان بصورت مجازی برگزار شد، با استناد به آیات 30 تا 39 سوره مبارکه بقره، بر مقام خلیفه اللهی انسان اشاره کرد  و سخن گفت.

وی، با اشاره به این مطلب که «خلیفه باید در مقام مظهریت، تمامی اوصاف مستخلف عنه(خداوند) را دارا باشد»، ادامه داد: همه موجودات، مظهر اسمی از اسماء پروردگار و وصفی از اوصاف او هستند، منتهی براساس آیه امانت؛ بین موجودات پروردگار، هیچ موجودی قابلیت دارا شدن تمام مظهریت را ندارد.

مسئول پاسخگویی به سوالات شرعی بخش بانوان در دفتر مقام معظم رهبر، "زمین" را جایگاه و مرکز پرورش خلیفه برشمرد و خاطرنشان کرد: انسان زمانی به عالَم بالا صعود می‌کند که بتواند عالَم را زیر بال و پَر خود قرار دهد.

موسوی، ذات انسان را خلیفه و کسی که مقام خلیفه اللهی را احراز می کند، انسان کامل دانست و در بیان ملاک خلیفه شدن عنوان کرد: هر انسانی قابلیت خلیفه اللهی را دارا است، منتهی باید علم به اسماء پروردگار را بدست آورد، چنانچه خداوند در پاسخ اعتراض ملائکه فرمود: «وَ عَلَّمَ الآدمَ الاسماءَ...»، لذا محور خلیفه شدن از بین انسان ها است اما با محوریت تعلیم اسماء.

وی تصریح کرد: انسان به عنوان خلیفه حق در مقام مظهریت باید همه اسماء الهی را به فعلیت برساند تا به مقام خلیفه اللهی برسد، چنانچه با توجه به آیه "إِنّی اعلم غیب السماوات و الارض..." خلیفه خداوند باید عالِم به غیب سماوات و ارض باشد.

استاد حوزه در ادامه ماه رمضان را ماه تجلی رحمت ویژه پروردگار و اسم‌الرحمان را وسیع ترین اسم از اسماء پروردگار دانست.

موسوی در پاسخ به این سوال که" اگر رحمت الهی در این ماه، یک رحمت وسیع فراگیر است لذا باید همه جا را فرا گیرد" ادامه داد: رحمت واسعه حق از سوی پروردگار، از طرف فاعلیت فاعل است اما جذب رحمت حق، زمینه قابل می خواهد؛ لذا همانگونه که اسماء الهی تجلیات، آثار و احکام گوناگونی دارند، حالات و افعال انسان هم آثار گوناگونی بدنبال دارد.

وی، به بیان علل میل یا بی میلی انسان در کسب منفعت و معارف پرداخت و خاطرنشان کرد: همانگونه که برای بذر پاشی در رسیدن به محصول، زمین مساعد نیاز است، برای جذب رحمت نیز زمینه مساعد می خواهد، هشدار پیغمبر اکرم(ص) نیز چنین است که «خودتان را آماده کنید، سرزمین وجودتان را از آلودگی ها تطهیر کنید تا زمینه جذب رحمت حق برای شما حاصل شود».

مبلغ بعثه رهبری اضافه کرد: ترک حرام؛ زمینه وجود انسان را برای جلب منفعت و پذیرایی این رحمت حق آماده می کند و همین را باید به عنوان شرط ورود به ضیافت الله به حساب آورد.

موسوی، در بیان اهمیت بحث از فرق بین زمان‌ها نیز تصریح کرد: دو اثر علمی و عملی بر این بحث مترتب است؛ چنانچه ثمره علمی آن بدینگونه است که اعمال انسان بر محور بینش، دانش و اعتقاد او می چرخد، لذا هرچه دایره بینش و اعتقاد، علمی تر، قوی تر و مستدل تر باشد، اعمالی که بر محور این اعتقادات می چرخد، جدی تر است.

وی خاتمه داد: در بیان ثمره عملی در بحث فرق بین ازمان باید گفت: یک اثر حقیقی و تکوینی بر آن وقت خاص بار است که شارع مقدس از آن جهت به خاطر اینکه این اثر دراین وقت است عمل را در این وقت قرارداده که اگر همان عمل در غیر آن وقت انجام شود، آن اثر را بدنبال نخواهد داشت.