استاد مدرسه علمیه عالی الزهرا(س) گرگان:
اعمال انسان در قضا و قدر خداوند موثر است
پنجشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۲۳:۲۲:۳۳به گزارش روابط عمومی حوزه علمیه خواهران گلستان، آقای دکتر محمد حکیمی در نشست علمی "تفسیر فلسفی شب قدر" که از سوی مدرسه علمیه عالی الزهرا(س) گرگان، بصورت مجازی از طریق سامانه سیما برگزار شد، با استناد به سورههای دخان و قدر به بحث پیرامون شب قدر پرداخت.
وی، نزول انزالی قرآن کریم و نیز نزول فرشته ای بنام روح را از جمله اتفاقهای شب قدر برشمرد و خاطرنشان کرد: این شب، شب پربرکتی است که فرشتگان بر انسان کاملی چون حضرت بقیه الله(عج) نازل می شوند.
استاد مدرسه علمیه عالی الزهرا(س) گرگان، با استناد به آیه 21 سوره مبارکه حجر، با این مقدمه که هر حقیقت و موجودی دارای سه مرتبه است و هر حقیقتی در عالم بالا از خود، یک حقیقت ملکوتی و یک حقیقت جبروتی دارد، شب قدر را حقیقتی دارای سه مرتبه؛ جبروت، ملکوت و ناسوتی دانست، بدین معنا که افقهای شب قدر متفاوت بوده ولی وجود در عالَم بالا یک عالَم واحد است.
حکیمی، در بیان وجه تسمیه شب قدر افزود: هرگاه حرکت صعودی باشد، یوم و هرگاه حرکت نزولی باشد لیل نام دارد، لذا شب قدر نزول از عالَم بالا به عالَم ظلمات است.
استاد دانشگاه، شب قدر را شب تعیین سرنوشت انسان نامید و ادامه داد: مراد از قضای الهی؛ تعلق علم، قدرت و اراده خداوند به وجود موجودات و تقدیر؛ تعلق علم، اراده و قدرت خداوند به هندسه و ویژگی های موجودات گویند؛ به عبارتی، قضا، تعلق علت تامه و قدر؛ نسبت علل ناقصه به معلول است لذا در شب قدر، اندازه و حدود علل ناقصه مشخص می گردد.
وی، قضا و قدر را مدیریت خداوند دانست و اضافه کرد: اختیار انسان منافاتی با قضا و قدر ندارد، چنانچه وجود اختیار و انجام کارها با اراده و عقل برای انسان، یکی از تقدیرهای الهی است، منتهی اختیار انسان، مطلق نیست.
حکیمی توضیح داد: اعمال انسان در قضا و قدر خداوند موثر بوده و قضا و قدر با اعمال انسان تاثیرپذیر و متغیر است.
استاد حوزه گفت: علم خداوند برای اراده انسان جبرآور نیست، زیرا خداوند آگاه به اراده و اختیار انسان است که در یک سال چه می کند، لذا در شب قدر از خداوند طلب توفیق داریم که از این اراده و اختیار به خوبی استفاده کنیم.
وی، عوامل معنوی و مادی را در سرنوشت انسان موثر دانست و تصریح کرد: یک سری عوامل معنوی و مادی همچون صدقه دادن، توبه، استغفار و غیره در سرنوشت آنان تاثیر دارد، انسان کافر فقط عوامل مادی را موثر در سرنوشت می داند حال آنکه انسان مومن هر دو عامل را تاثیر گزار دانسته و از هر دو بهره می برد.