کد مطلب: 102533 تعداد بازدید: ۳۴۲

مسئول امور بانوان وگزینش مبلغات درحج:

میزان حیات حقیقی یک طلبه به لحاظ علمی در گرو کسب معرفت است

شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۱۷:۱۸
مسئول امور بانوان وگزینش مبلغات درحج گفت: به لحاظ علمی و دقیق، میزان حیات حقیقی یک طلبه در گرو کسب معرفت است و یک طلبه طالب علم، حیات واقعی دارد.

به گزارش روابط عمومی حوزه علمیه خواهران گلستان، خانم طاهره سادات موسوی در نشست علمی-معرفتی که از سوی مدرسه علمیه الزهراء(س) گرگان در سامانه سیما با حضور جمعی از کارکنان و اساتید برگزار شد، به معرفی کتاب خود "اربعین موسوی شرح و تفسیر چهل حدیث قدسی" پرداخت و در ابتدای سخنان خود بیان کرد: سخن گفتن از صفات ثبوتی، سلبیه حضرت زهرا(س) در حقیقت تعریف بخشی از اوصاف ظاهری است نه تعریف حقیقی.

وی افزود: تعریف در مورد خصوصیات فرزندداری، همسرداری یا دفاع از ولایت یا بیان مظلومیت حضرت زهرا(س) هیچ کدام تعریف جامعی نیست زیرا انسان کامل تلو و عدل قرآن است، لذا درجات بهشت با درجات انسان تعیین می شود.

مسئول امور بانوان وگزینش مبلغات در حج اضافه کرد: زمانی که قرآن کریم از نعمات بهشتی سخن می گوید تا حدی بهشت را تعریف می کند، بنابراین اگر یک فرد عارف، حکیم یا روانشناس بخواهد انسان کامل را تعریف کند، یک بخش از انسان را تعریف کرده است؛ در نتیجه، تعریف کاملی از انسان کامل ارائه نمی‌شود.

موسوی در راستای مقام حضرت زهرا(س) توضیح داد: مقام حضرت زهرا(س) نسبت به تمام انبیا(علیهم السلام) برتر است، زیرا پیامبر اکرم(ص) وارث همه انبیاءالهی است و ائمه معصومین جانشینان پیامبر(ص) هستند؛ بنابراین، تمام مقامات مفروض برای انبیاء، برای حضرت زهرا (س) نیز قابل تصور است و چنین شخصیتی اسوه و الگوی ما قرار می گیرد، از این رو، در مسیر اقتدا و تکامل به ایشان تلاش کنیم.

وی، در ادامه به فرازهایی از زیارت حضرت زهرا(س) پرداخت و در ادامه با استناد به حدیثی از پیامبر(ص) "من حفظ من امتی اربعین حدیثا ..."اهداف نگارش کتاب اربعین موسویه را تشریح کرد و گفت: این کلام پیامبر(ص) به عنوان یک قضیه شرطیه که دارای جزاء است، به صورت‌های مختلف از پیامبر به ما رسیده است که تمام این صور به عنوان الهام بخش بودن، روی جلد کتاب آمده است و محتوای کتاب الهام گرفته از این کلام رسول الله(ص) است.

وی با بیان اینکه اربعین نویسی شیوه‌های متفاوتی دارد، اضافه کرد: این نوع نگارش، با انگیزه های متفاوتی انجام شود، به عنوان مثال؛ آیا از یک معصوم باشد یا از همه معصومین؛ اخلاقی باشد یا معرفتی یا فقهی؛ چهل حدیث جمع‌آوری شود مثل یک جزوه کوچک در بحث امیدواری یا شرح و تحلیل شود.

مبلغ بعثه مقام معظم رهبری(مدظله العالی) اظهارکرد: چون حدیث قدسی زیادی که هم به لحاظ محتوا و هم به لحاظ سندی در دسترس باشد و بتوان به آن استناد کرد در اختیار نبود، در محور بحث قرار دادن آنها با مشکل مواجه می شویم اما عامل درونی به انجام این کار نوید می‌داد.

موسوی، خاطرنشان کرد: اگر چه در این دوران حوزه‌های علمیه گسترش یافته است و طلاب زیادی به کسب علوم دینی و فقهی و بخش احکام می‌پردازند و در این رشته‌ها به مراتب عالیه دست پیدا می‌کنند اما تا زمانی که  مرتبه اعتقادات و معارف قوی نشود، در بخش اخلاقیات موفقیت حاصل نمی‌شود، زیرا زمانی که انسان مبتلا به بیماری است نمی تواند طبیب باشد؛ بنابراین باید شیوه نگارش احادیث معرفتی باشد.

 وی گفت: به لحاظ سندی در این روایات، به بزرگانی استناد شده که به این احادیث استناد کردند، بنده نیز عموما با اتکا به استناد آنها احادیث را مستند کردم اما به مباحث رجالی نپرداختم زیرا بخش عظیمی از کتاب را به خود اختصاص می‌داد.

استادحوزه، به بیان انگیزه دیگری از اربعین نویسی پرداخت وگفت: احادیث بسیار باارزشی وجود دارد که از آن بهره‌مند نیستیم، مشکل اساسی این است زمانی که این احادیث تشریح نمی‌شود مبنای برداشت های نادرستی قرار می‌گیرد که در مسیر حرکت ما کندی یا انحراف ایجاد می‌کند.

موسوی با بیان اینکه هدف از اربعین نویسی، تحلیل معرفتی و راهگشا است تا منجر به عمل شود، خطاب به طلاب تاکید کرد: به لحاظ علمی و دقیق، میزان حیات حقیقی یک طلبه در گرو کسب معرفت است و یک طلبه طالب علم، حیات واقعی دارد و این حیات ارتقاء پیدا می‌کند تا جایی که مقام حیات طیبه نصیب او شود.